به گزارش “آژنگ نیوز”خانم نیره ابتهاج سمیعی اولین نماینده زن مجلس شورای ملی است.نماینده سابق مردم رشت و اولین بانوی گیلانی در مجلس شورای ملی بود. وی همچنین نخستین بانوی ایرانی در مقام نایب رییس مجلس شورای ملی نیز محسوب می شود.

وی  در اواخر عمر در رشت می زیست تا اینکه در فروردین ماه نودو شش در سن یکصدو  سه سالگی درگذشت ودر گورستان انزلی مدفون شد. پدرش یوسف ابتهاج سمیعی از مالکان بزرگ گیلان بود وپدربزرگش میرزامحمد علی خان رحمت آبادی نماینده دوره اول مجلس شورای ملی بود.

image 167 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نیره ابتهاج  سمیعی پس از اخذ دیپلم در رشته ی زبان های خارجی ادامه ی تحصیل داد و به استخدام دولت در آمد.وی در دوره ی بیست و یکم مجلس شورای ملّی که در 14 مهرماه سال 1342 افتتاح شد به عنوان نماینده ی رشت انتخاب گردید. او در تاریخ انتخابات گیلان به عنوان نخستین زنی بود که به مجلس راه یافته بود.

وی در دوره ی بیست و دوم مجلس شورای ملّی به تاریخ 14 مهرماه 1346، در دوره ی بیست و سوم مجلس شورای ملّی به تاریخ 9 شهریور 1350 و در دوره ی بیست و چهارم مجلس شورای ملّی به تاریخ 17 شهریور ماه 1354 جمعاً 4 دوره به عنوان نماینده ی رشت در مجلس شورای ملّی حضور داشت.

وی عضو انجمن زنان رشت، عضو بنگاه حمایت از مادران و نوزادان، نایب رئیس جمعیت شیر و خورشید و عضو هیئت مدیره شیرخوارگاه رشت نیز بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *