به گزارش “آژنگ نیوز”به روایت علی میرزایی،مدیرنگاه نو:زبان دکتر موحد در کتاب “خواب آشفته ی نفت” مرا شگفت زده کرد. مثلا اکثر قریب به اتفاق جمله‌ها خبری و کوتاه است.

جالب است که این موضوع را وقتی با مثلا نقل قول‌هایی که از فردی چون تقی‌زاده در کتاب آمده مقایسه می‌کنید، حیرت‌زده می‌شوید. یک نقل قول تقی‌زاده گاه تا یک پاراگراف طولانی ادامه دارد. درحالی جملات دکتر موحد کوتاه و شفاف است.

image 116 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اینگونه نوشتن، یعنی نزدیک شدن زبان نوشتار به زبان گفتار راحت نیست، برخی فکر می‌کنند که به سادگی می‌توان آن را تقلید کرد. در حالی که چنین نیست. هایزنبرگ فیزیکدان برجسته می‌گوید دانشمندی که نتواند کشف علمی خودش را برای آبدارچی خودش توضیح دهد، دانشمند نیست. یعنی باید فرد آن قدر جلو رود و آن قدر ادبیات فارسی را بشناسد و آن قدر با مردم حشر و نشر داشته باشد و آن قدر زیر و بالای مملکت را دیده باشد که بتواند به جای «تیمورتاش عزل شد» بنویسد «پر و بال تیمورتاش قیچی شد».

نثر موحد در این کتاب بی‌همتاست. من تا پیش از این از نثر ابراهیم گلستان خیلی خوشم می‌آمد که با آقای دکتر موحد دوست نزدیک است.

image 117 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما اگر امروز به من بگویند یک نثر نمونه انتخاب کنید و بگویید که نمونه واقعی نثر امروز فارسی چیست که با مردم فاصله ندارد اما مبتذل نیست، خواب آشفته نفت دکتر موحد را معرفی می‌کنم. تعبیرهایی چون دست و پا زدن بی‌حاصل، نعل‌های واژگونه، غریبگی‌های سید، در هوس قماری دیگر، در باغ سبز و… درخشان است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *