به گزارش “آژنگ نیوز”قلعه شهرسب  در استان یزد، شهرستان ابرکوه (ابرقو)، روستای شهرسب، در جنوب مسیر ابرکوه به شهر یزد، به فاصله ۴ کیلومتری شرق ابرکوه و ۱۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد،  و درارتفاع حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا واقع است.

قلعه شهرسب به صورت ارگی عظیم با ۱۷۰۰۰ متر مربع مساحت است و سردری رفیع دارد. هسته مرکزی این مجتمع مسکونی بزرگ به دوره صفویه نسبت داده می شود که با برج و بارو و سردری جداگانه؛ یعنی با هشت برج در چهار زاویه در میان قلعه بیرونی واقع شده است. در حفاری های باستان شناسی قلعه شهرسب قبوری یافت شد که رو به قبله نبودند و حکایت از دفن مردگان در این محل در پیش از اسلام دارند. ارگ تاریخی شهرسب در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۷۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

image 102 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کوچه ها و خانه های این مجموعه مسکونی به صورت شطرنجی طراحی شده اند و اکثر خانه های مسکونی در طرفین کوچه ها قرار دارند. اغلب خانه ها یک الی دو طبقه هستند و پشت بام های گنبدی و چسبیده به یکدیگر دارند. این ارگ با دو حصار متحدالمرکز؛ یعنی جمعا شانزده برج، از معدود قلعه های استان یزد است که معماری آن نسبتا سالم مانده است. به نظر می رسد که در دوران قاجار و به دلیل افزایش جمعیت ساکن در قلعه، قسمت دوم بین حصار بیرونی و قلعه داخلی به فاصله حدود ۲۵ متر، به مجموعه اضافه شده است.

شهرستان ابرکوه بیش از ۵۰ قلعه دارد که مهم ترین آنها قلعه شهرسب می باشد. ارگ شهرسب از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان ابرکوه محسوب می شود. معماری قلعه شهرسب ابرکوه نسبتا سالم مانده است و قسمتهایی از زندگی اجتماعی مردم آن دوران، شامل منطقه مسکونی، هشتی، حمام، انبار غلات و اصطبل را شامل می شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *