“آژنگ نیوز”گود ترین نقطه دنیا کجاست؟اگر قلوه سنگی را از قایق داخل گودال ماریانا (عمیق ترین گودال جهان واقع در اقیانوس آرام) بیندازیم، در حدود یک ساعت طول می کشد تا سنگ به ته این گودال برسد!

در حالی که هزاران کوهنورد با موفقیت کوه اورست ، بالاترین نقطه روی زمین را فتح کرده اند ، تنها دو نفر توانسته اند به عمیق ترین نقطه سیاره زمین،یعنی گودال عمیق ماریانا پایین بروند.

گودال ماریناواقع در غرب اقیانوس آرام در شرق فیلیپین است و به طور متوسط ​​تقریباً ۱۲۴مایل (۲۰۰کیلومتر) از شرق جزایر ماریانا ، فاصله دارد.جزایرماریانا یک جزیره هلالی شکل است که طول آن بیش از ۱۵۰۰ مایل (۲۵۵۰ کیلومتر) است و به طور متوسط ​​۴۳ مایل (۶۹ کیلومتر) عرض دارد. اگر کوه اورست را به داخل گودال  ماریانا میفرستادند ، قله آن هنوز بیش از یک مایل (۱.۶ کیلومتر) از زیر آب بیرون می ماند.

مارینا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اعماق گودال ماریانا برای اولین بار در سال ۱۸۵۷ توسط یک کشتی انگلیسی به نام H.M.S.چلنجر شناسایی شد. این اقدام به عنوان بخشی از اولین سفر دریایی جهانی در اقیانوس شناسی بود. دانشمندان با استفاده از طناب وزنه دار عمق حدود پنج مایل یا هشت کیلومتر را برای این گودال ثبت کردند. در سال ۱۹۵۱ کشتی انگلیسی H.M.S. چلنجر II با ابزار صدای اکو برای شناسایی عمق دریا ،به آن نقطه بازگشت و عمق آن تقریباً ۷ مایل (۱۱ کیلومتر) اندازه گیری شد.

به دلیل عمق بسیار زیاد ، گودال ماریانا در تاریکی دائمی پوشانده شده و دما فقط چند درجه بالاتر از یخبندان است. فشار آب در پایین ترانشه هشت تن در هر اینچ مربع است که  حدود هزار برابر فشار جو استاندارد در سطح دریا است . میزان فشار در این گودال  باافزایش عمق بیشتر می شود.

اولین و تنها باری که انسانی به عمق گودال مارینا رفت، بیش از ۵۰ سال پیش بود. در سال ۱۹۶۰، ژاک پیکارد و ستوان دریایی دون والش از نیروی دریایی آمریکا ؛ طی یک غواصی به بیشترین عمق گودال رسیدند. پس از پنج ساعت غواصی، این دو نفر فقط ۲۰دقیقه در انتهای گودال  گذراندند و به دلیل ایجاد موجهای دارای  لجن ، نتوانستند هیچ عکسی بگیرند.

ترجمه: شاهین رهنورد واقف

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *