“آژنگ نیوز”کشف مجسمه مرد پارتی یکی از مهمترین کشفیات باستانی در کشور ما است.ماجرای عجیب کشف مرد پارتی در روستای شمی در سال ۱۳۱۲ خورشیدی از این قرار است که در آن زمان به دستور رضا خان بنّاهایی به این منطقه فرستاده شدند تا برای بختیاری‌ها خانه بسازند و آن‌ها را یک‌جانشین کنند.

روزی تیشه‌ی یکی از بنّاها به مجسمه برخورد می‌کند و آن را از زیر خاک در‌می‌آورند. تندیس حیرت‌انگیز ۲ متری از مفرغ توخالی که به شیوه‌ی ریخته‌گری ساخته شده‌ همه را مبهوت خودش کرد. نوع پوشش تندیس مرد پارتی از یک پیراهن یقه هفت و شلوار گشاد بلند و کمربندی با پلاک‌های فلزی تشکیل شده، که مانند پوشش سوارکاران است.

دست راست این تندیس به طور کامل و دست چپ آن از مچ به پایین از بین رفته ‌است. هم اکنون این تندیس مرد شمی یا پارتی در موزه‌ ایران باستان نگهداری می‌شود.

مردپارتی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این مجسمه توسط برخی از مورخان منسوب به سورنا سردار نامدار پارت‌ها می باشد. سورنا سردار شجاع و دلاور پارت بود که پس از پادشاه مقام اول را داشت. او از خاندان سورن یکی از هفت خاندان معروف ایرانی بود. سورن در زبان پهلوی به معنی نیرومند می‌باشد.

روش نوین جنگی سورنا، شیوه جنگ و گریز بود، که باعث شهرت او شده ‌بود. این سردار ایرانی را پدیدآورنده جنگ پارتیزانی (جنگ به روش پارتیان) در جهان می‌شناسند. ارتش او دربرگیرنده زره‌پوشان اسب‌سوار، تیراندازان، نیزه داران، شمشیرزنان و پیاده‌نظام همراه با شترهایی با بار مهمات بود. افسران رومی از شیوه‌های نوین جنگیدن سربازان ایرانی به رهبری سورنا، بسیار گفته‌اند.

در رشته جنگ‌های ایران و روم که ۷۰۰ سال به طول انجامید، یکی از دلایل موفقیت پارت‌ها این بود که اسب‌سواران بسیار بهتری بودند. از دلایل برتری پارت‌ها در سواری، شلوار‌های بلند وگشاد آن‌ها بوده است که باعث می‌شد سوارکاری طولانی مدت، پای سوارکاران را اذیت نکند و مدت زمان بیشتری در مقابل رومی‌ها که با شلوارهای کوتاه اسب‌سواری می‌کردند روی اسب دوام بیاورند.

یافتن این تندیس ارزشمند کمک بسیاری به شناسایی این منطقه تاریخی نیز نمود، در سالهای اخیر تحقیقات دیگری انجام شد که منجر به یافتن گورستان یا نیایش‌گاهی در منطقه شد، منطقه شمی در میان کوهستان ‌مانند دژ محکمی بوده ‌است که ساکنین می‌توانسته‌اند آن‌جا پناه بگیرند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *