“آژنگ نیوز”تصویر سعدی افشار در سال ۱۳۵۳ سالهایی که او در بورس بود .اونمایشهای کمدی اش بر روی صحنه تئاتر به نمایش در می آمد و از صفحه تلویزیون نیز پخش می شد.او آخرین فرد از نسل قدیم هنرمندان نمایش سیاه بازی بود.

آقای سعدی افشار متولد ۱۳۱۳ بود و و تا ششم ابتدایی درس خوانده بود. او با گرفتن نقشی کوچک در تئاتری از اسماعیل مهرتاش در سال ۱۳۳۰وارد تئاتر حرفه ای شد و با چندین سیاه‌باز معروف تئاترهای لاله زار از جمله مهدی مصری، حسین یوسفی، ذبیح الله ماهری و رضا عربزاده همکاری داشت. سعدی افشار با پایه گذاری یک گروه تئاتری، مدتها در سالن تئاتر نصر به هنرنمایی پرداخت.

سعدی افشار - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بعد از سال ۵۷ او به شدت کم کار شد.خود او در این مورد گفته: اوائل انقلاب مردم می آمدند، بعد یواش یواش … من نمی دانم چرا اینطور شد. تئاترها اینطور زمین خورد، شکست خورد، رفت رو هفت و هشت ده تا مشتری، جمعه ها مثلا چهل- پنجاه تا…” اما در دهه  هفتاد خورشیدی،گروه سیاه‌بازی سعدی افشار و همکارانش به مدت یک ماه به پاریس دعوت می‌شوند و بعد از آن هم حدود دو سال در سالن‌های معتبر و شناخته شده اروپایی نمایش سیاه‌بازی ایرانی را اجرا می‌کنند.البته او در دهه پنجاه خورشیدی هم به دعوت پیتر بروک کارگردان انگلیسی در جشن هنر شیراز به اجرای نمایش پرداخته بود.

در دهه هشتاد خورشیدی دو نمایش «سعدی هملت می‌شود» و پینه‌دوز شهر ما» با بازی سعدی افشار به روی صحنه رفت.

سعدالله رحمت خواه، معروف به سعدی افشار، بازیگر سرشناس نمایش های روحوضی، روز جمعه ۳۰ فروردین ماه۱۳۹۲در پی بیماری ریوی در منزل شخصی‌اش درگذشت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *