به گزارش “آژنگ نیوز”اولین گل فروشی ایران را مرحوم ابراهیم الله وردی وطن آبادی در خیابان علم الهدی (شاه سابق)رشت و درسال ۱۳۰۸ خورشیدی تاسیس کردکه تصویرش را می بینید وخود او را در سمت راست مشاهده می کنید.

image 64 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در رابطه با تولد او که در رودبار بوده، بانو مهری شیر محمدی نوشته است: “مادرش بیوه ای از مردم آذربایجان بود که در زمان قحطی به ایران گریخت، ازدواج مجددش  با یک مالک رودباری سه سال بیشتر دوام نداشت. حاصل ازدواجش پسر و دختری است که برادران ناتنی، بعد از مرگ پدر، خواهر یکساله را با تریاک می کشند و  برادر سه ساله – یعنی همین ابراهیم – را که مبتلا به حصبه بوده ، در غیاب مادر زنده بگور می کنند و اعلام می کنند که او مرده است. مادر که خود ماما و طبیبی سنتی است متوجه مکر برادران شده، محل گور را می شکافد ، ابراهیم را از مچ بالای کوره گرم آویزان می کند. ابراهیم،  خون دماغ شده و به هوش می آید. مادر از فرط شادی به کوچه رفته و فریاد می زند: الله وردی… الله وردی. یعنی خدا داده است. از آن روز به بعد «الله وردی» نام ابراهیم می شود. و زمانی که گرفتن شناسنامه مرسوم می شود، الله وردی نام خانوادگی وطن آبادی را برای خود بر می گزیند و می گوید: کار من آباد کردن وطنم است.”

به نوشته ذبیح الله شبان، مرحوم وطن آبادی شیوه نوین پرورش گل وگیاه و درختان را ابتدا در گرجستان آموخت وآنگاه باغی رادر این رابطه به سال  ۱۲۹۴  خورشیدی دررشت احداث و به پرورش آنها اقدام نمود. باغی که او احداث کرد ابتدا بسیار وسیع ومحل تفرجگاه مردم  و یکی از باغهای درون شهری رشت محسوب می شد. مرحوم وطن آبادی را می توان” پدر باغداری گیلان” و  “پدرباغبانی نوین “هم نامید، چرا که برای نخستین بار نخود فرنگی، گوجه فرنگی وتوت فرنگی را او وارد کشور کرد و به کشت وترویج آنها همت گمارد که بعدها از اینجا به سایر نقاط ایران رفت. او برای فروش محصولات خود مغازه ای را در خیابان شاه سابق رشت اجاره نمود که تصویرش را می بینید. پس از فوت او در فروردین ماه سال  ۱۳۳۴  خورشیدی ، پسرانش مرحومان محمد حسن وطن آبادی و محمد علی وطن آبادی راهش را ادامه دادند. جالب است بدانید که؛ گل کاملیا نخستین بار توسط مرحوم محمد حسن وطن آبادی از هلند به ایران آورده شد و از رشت به سایر نقاط کشور رفت. همچنین درختان کاج ایستاده در باغ محتشم هم از ره آورد سفر این مرحوم از ژنو سوئیس می باشد. اکنون با وجود اینکه بخشی از باغ زیبای وطن آبادی در طرح احداث خیابان معلم تخریب شد، اما بخشی از باغ توسط الله وردی ها اداره می شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *