“آژنگ نیوز”نگاره بهرام و آزاده در شکارگاه بر روی ظروف نقره ای آثار تاریخی و ادبی کشورمان است.اینگونه تصاویر مربوط داستانهایی است که ایرانیان از دوران ساسانی، در ظروف سیمین و زرین، تا دوران معاصر، در انواع آثار هنری مانند سفال‌های فاخر سده ۸ ه.ق.، ترسیم می کرده اند.

image 126 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از داستان‌های دلنشین برای ایرانیان پیش و پس از اسلام، داستان بهرام و آزاده گل اندام است. روزی بهرام گور، شاهنشاه ساسانی، به همراه کنیزک رومی‌اش عزم شکار می‌کند. بر پشت شتری سوار می شوند و راهی شکار می‌شوند. بهرام به شکار مشغول می‌شود و آزاده گل اندام بر پشت شتر چنگ می‌نوازد. بهرام از آزاده می‌خواهد تا آهویی را نشان کند تا بهرام آن را برایش شکار کند. آزاده به بهرام می‌گوید که اگر رزم‌آور و جنگ آزموده‌ای، آهوی ماده‌ای را نر و آهوی نری را ماده بگردان و سر و پای و گوش آهویی را به هم بدوز. بهرام تیری دو پیکان در کمان می‌نهد و به سمت آهوی نری نشانه می‌رود. تیر بهرام، دو شاخ آهوی نر را می‌شکند و آهوی نر، ماده می‌شود. سپس بهرام دو تیر بر سر آهوی ماده‌ای می‌زند و آهوی ماده را به آهوی نر تبدیل می‌کند.

image 127 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بهرام تیری را بر گوش آهویی رها می‌کند. گوش آهو زخم بر می دارد . آهو پای خود را بالا می‌آورد تا گوش خود را بخاراند. بهرام از فرصت استفاده کرده و با پرتاب تیری، پای و گوش آهو را به هم می‌دوزد.
داستان بهرام و آزاده گل‌اندام در طول تاریخ موضوع جذابی برای داستان‌پردازان و صعنتگران ایرانی بوده‌است. شاهنامه فردوسی و هفت پیکر نظامی گرفته تا زرینه‌ها و سیمینه‌ها ایرانی این داستان را روایت می‌کنند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *