به گزارش “آژنگ نیوز”یعقوب لیث سیستانی (صفّار) متولد سال ۸۴۰ در حومه شهر زرنج Zaranj (زرنکا Zaranka= زرنگ Zarang ـ افغانستان امروز و واقع در مرز شرقی ایران امروزاست.تلاشهای او در راه تجدید استقلال و یکپارچگی ایران‌زمین، حاکمیت ملّی ایرانیان چشمگیر است.محدوده حکومت او در ابتدا هرات، بامیان، بلخ، کابل، غزنه و بُست بود که  در سال۸۶۷ موفق به سلطه کامل بر این مناطق شد.

یعقوب در طول یازده سال بعد، نیشابور، گرگان، کرمان، فارس و خوزستان را هم به محدوده حکومتش افزود. وی درجریان پیشروی به سوی بغداد برای برانداختن خلافت عباسیان، در ناحیه‌ی دیرالعاقول (کنار دجله) با سپاه اعزامی حکومت عباسیان روبه‌رو شد و به نبرد پرداخت ولی موفقیت نداشت زیراکه نیروهای خلیفه، آب دجله را در مسیر حرکت نظامیان اورا جاری ساخته بودند و در این وضعیت نبرد آغاز شده بود.

image 198 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
آرامگاه یعقوب لیث در روستای شاه ابوالقاسم (شاه‌آباد) در ده کیلومتری جاده دزفول به شوشتر

یعقوب که خودرا برای حرکت دیگری به سوی بغداد آماده می کرد پیشنهاد سازش معتمد عباسی خلیفه‌ی وقت را رد کرد. وی در خوزستان خود را برای لشکرکشی دیگری به سوی بغداد آماده می کرد که پنجم ژوئن ۸۷۹ در گنُدیشاپور براثر بیماری قولنج و در ۳۹ سالگی درگذشت و در همانجا که اُردو زده بود (حومه‌ی شهر) و در محلی به نام شاه آباد مدفون شده است.

اگر یعقوب خوزستان را آزاد نکرده بود، ایران بمانند بخش خاوری آن (آریانا که انگلیسی‌ها بر آن نام افغانستان گذارده‌اند) دیگر دارای نفت نبود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *