به گزارش “آژنگ نیوز”باستان شناس آلمانی علاقه مند به ایران درگذشت.پروفسور دکتر ولفرام کلایس، مدیر سابق بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان که سال‌های طولانی از عمر خویش را در ایران به پژوهش و کاوش باستان‌شناسی پرداخته بود،در سن 90 سال درگذشت.

ولفرام کلایس برای نخستین بار در سال ۱۹۵۹ به ایران سفر کرد و پس از مدت کوتاهی در سال۱۹۶۱ به عنوان مدیر دوم بخش تهران موسسه باستان شناسی آلمان معرفی شد و تا سال ۱۹۸۶ فعالی‌‌های این مؤسسه در ایران را هدایت کرد.

image 174 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت سلیمان، مسجد سلیمان، بسطام و بیستون تحت سرپرستی وی انجام شده و حاصل فعالیت‌های پژوهشی او درباره معماری و شهرسازی ایران همچنین مکان‌های باستانی کاوش شده در ایران بیش از ۳۰۰ کتاب و مقاله پژوهشی است.
کتاب های «بسطام ۲و۱» ، «کاروانسراهای ایران » و« تاریخ معماری ایران » از آثار ارزنده اوست که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده است .
او در طول زندگی خود و به عنوان عضوی از DAI ، به طور مداوم به ایران سفر می‌کرد تا با اشتیاق و دقت معماری باستانی و بناهای فرهنگی ایران را ثبت کند.
در طی این روند، پروفسور دکتر ولفرام کلایس مجموعه قابل توجهی از انتشارات، اطلاعیه ها، نقشه‌ها، طرح‌های معماری و یک مجموعه عکاسی غنی را برای آیندگان به یادگار گذاشته است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *