دیروز بازی پرسپولیس -اولسان،مسابقه فوتبالی شد که مسابقه فوتبال نبود!مسابقه فوتبال پرسپولیس به  نمایندگی از ایران با تیم اولسان کره ای برای کسب قهرمانی مهمترین مسابقه فوتبال کهنترین و وسیع ترین قاره جهان یعنی آسیا برگزار شد.تیم کره ای با نتیجه 2 بر یک  بر پرسپولیس غلبه کردو در فینال لیگ قهرمانان آسیا  برنده این جام شد.پرسپولیس برای سال دوم به فینال می رسید. اما امسال با پارسال تفاوتهای بسیاری در خصوص این مسابقه فوتبال وجود داشت.مسئله اصلی این بود که این مسابقات فقط برای اعضای تیم پرسپولیس و اقلیتی از مردم اهمیت فوتبالی داشت!!ابا آنچه گذشت و دیدیم می توان چنین ادعایی را مطرح کرد.

ازنظر تلویزیون ایران،عدم حضور فردوسی پور مهم بود که انجام شد. از نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا که با محروم کردن بازیکنان کلیدی پرسپولیس آرام نشده بود!؟آوردن فردوسی پور برای گزارش می توانست باز هم به فوتبال ایران صدمه بزند.برای بعضی از مردم کوته نظر نیز مهم بود که به سایتی که باشگاه کره ای اولسان به زبان فارسی راه انداخته بود،بروند بنویسند که از کجا تیم کره ای سانتر کند پرسپولیس ایران گل  می خورد! و آنها می توانستند یک پیراهن جایزه بگیرند.شبکه های آنور آبی هم  به بازی فوتبال اهمیتی نداده و به تریبون فوتبال آسیا و عربستان که علیرغم استخدام وکلای متعدد و نامه نگاری نتوانسته بودند،پرسپولیس ایران را از حضور در فینال محروم کنند،تبدیل شده بودند.

بسیاری از مردم همیشه فکر میکردند برای دور ماندن ازسیاست و مسایل و مشکلات بی انتهای زندگی می توانند 2 ساعت با فوتبال خودشان را سرگرم کنند،با این اوضاع فوتبال هم از گردونه خارج شدو بلکه به اعصاب خرد کن ترین موضوع بدل شد.

image 145 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما در اینجا اشاره به جریان بازی نیز لازم است. در 20 دقیقه اول بازی فشار روانی در مورد انتظاراتی که رسانه ها و در خصوص اینکه پرسپولیس حتما باید قهرمان شود،موجب سردر گمی تیم شده بود اما پس از تیم پرسپولیس بر بازی مسلط شد.بدون تردید اگر این مسابقه مثلا در مراحل اولیه و ابتدایی یک مسابقات آسیایی بود و حساسیت موجود بر آن کم می شد، تیم پرسپولیس می توانست با بیش از 3 گل برنده این بازی باشد. در تمام نقاط تیم پرسپولیس برتر بود. به دلایل متعدد از آن حمله:فوروارد اصلی تیم جونیور نگرائوو بازیکن سوپر من آن یک ضربه در چارچوب نداشت.دروازه بان متزلزل تیم کره ای روی گلی که خورد واکنش مناسب نداشت در مورد چند توپی هم که روی دروازه اش آمد با ضعف اقدام کرد.دفاع های این تیم به راحتی دور می خوردند .

دوگلی هم که تیم کره ای به آن دست پیدا کرد.از روی نقطه پنالتی بود. دلیل اشتباهات دفاع پرسپولیس نیز عدم تجربه بین المللی بود. ضمن اینکه برخی از این کارها در فوتبال داخلی عادی شده و آنقدر فشار بر روی داورها وارد آورده اند که برخی حرکات که در فوتبال بین المللی خطا به شمار می آید ،اینجا یک حرکت معمولی است!در حقیقت به دلایل ساده فوتبالی بازی را باختیم .

اما واقعیت تلخ این است که متاسفانه ما از موقعیتهای مناسبی که به دست می آیند، استفاده بهینه نمی کنیم. در این خصوص نیز همین اتفاق رخ داد.تلویزیون به جای اینکه به مسابقه به عنوان یک بازی فوتبال نگاه کند،همواره تاکید میکرد ملت ایران به این شادی نیاز دارد و تیم پرسپولیس باید بازی را ببرد.حال آنکه فوتبال پر از برد و باخت است و جریان بازی باید متکی به تاکتیکها و توانایی های فوتبالی باشد.نه اینکه بگوییم مانیاز داریم که برنده باشیم.تنها حسن این فوتبال برای مردم این بود که علی پروین بالاخره پایش به تلویزیون باز شد.

در مورد پخش مسابقه از اینستاگرام با گزارش فردوسی پور هم ذکر چند نکته لازم است.باید پذیرفت یک زمانی ما کاری را انجام می دهیم،بنابر این باید بدانیم همانگونه که هر کاری شروعی دارد ،پایانی هم دارد.فردوسی پور یک برنامه تلویزیونی داشت،مانند هزاران برنامه تلویزیونی دیگر ،به هر دلیل پخش آن تمام شد .لذت شهرت هم بالاخره تمام می شود. اشتباه برخی این است که برخی فکر می کنند باید همواره در اوج شهرت باشند.دراین کشور عطاءالله بهمنش یک گزارشگر بی نظیر بود. وقتی یک مسابقه فوتبال از رادیو با گزارش او پخش می شد،انگار آن را از استادیوم تماشا می کردید.اما امروزه کمتر کسی نام او را به خاطر دارد.این روند تاریخ است.ما نمی توانیم به هر بهایی به فکر شهرت و توی بورس بودن خودمان باشیم.بهر حال استفاده از موقعیتی مثل مسابقه فوتبال، برای بهره برداری شخصی کار خوبی نیست.

بگذریم! بهر حال تیم پرسپولیس تیمی با ساختار است.بنا براین ادامه کار برای آن امکان پذیر است. ما به عنوان رسانه تماشاگر،حامی،علاقه مند باید از این تیم به عنوان نماینده ایران حمایت کرده و سپس به برنامه ریزان توصیه کنیم که باید با برنامه ریزی مناسب از آسیبها کاسته و بر محسنات افزود تا اگر دوباره چنین تجربه ای بدست آوردیم باوفاق ملی و اینکه این موقعیت صرفا  یک رقابت ورزشی است، موفقیت بیشتری بدست آوریم.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *