انسانها از کجا آمده اندوآیا همه بشر مهاجرند؟به همین دلیل است که انسانها تمایل دارند که از تاریخ ابتدای حضورشان بر روی زمین اطلاعات بیشتری بدست آورند.در این ارتباط داستان های متعددی در فرهنگ ها ، ادیان ، اقوام و ملیت های مختلف یافت می شوند  والبته  همه آنها از اهمیت بالایی نیز برخوردارند. این داستان ها به مردم می گوید که آنها از کجا آمده اندو چگونه در کنار هم در یک مکان جغرافیایی قرار گرفته اند.

در این میان  یکی از این داستان های مربوط به پیشینه انسانها  ، داستان ژن های انسانی است و داستانی است که هرکسی که دارای DNA انسانی باشد.،میتوان این داستان را با جزییاتش روشن کرد.

در حال حاضر همانطور که دانشمندان DNA انسان باستانی بیشتری را پیدا می کنند ویا DNA مدرن تری را نمونه می گیرند؛ روش های بیشتری را نیزبرای تجزیه و تحلیل این ماده ژنتیکی استفاده می کنند . این تحقیقات ،چگونگی جابجایی انسانهای اولیه در سراسر جهان نشان رامی دهد وتقریباً  توضیح می دهد که نسل انسان  چگونه در همه مناطق زمین سکونت کرده اند.

یک سوال هم این است که آیا پس ازهزاران سال مهاجرت  مداوم وتقریباً ثابت ، آیا افرادی وجود دارند که هرگز از نقطه ای که تصور می شود هومو ساپینس تکامل یافته است ، خارج نشده اند؟ به عبارت دیگر ، آیا کسی روی زمین وجود دارد که مهاجر نباشد؟

آستین رینولدز ، استادیار انسان شناسی در دانشگاه بیلور در تگزاس که متخصص این حوزه است ، می گوید: “از نظر علمی ، شاید تنها افرادی که می توان مهاجر بودنشان را در نظر نگرفت ، برخی از گروه های “خوی سان زبان” در جنوب آفریقا باشند.

رینولدز در واقع به جوامع خاص آفریقایی در مناطق بوتسوانا ، نامیبیا ، آنگولا و آفریقای جنوبی اشاره دارد که به زبان های مشابه صحبت می کنند.

image 54 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
تصویر یک زن خوی سان از قبیله چومیپاپا در آنگولا

رینولدز می گوید: عوامل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد گروه های خو-سان ممکن است از فرزندان غیر مهاجر انسان اصلی باشند؛یکی از مهمترین دلایل اینکه،آنان در مکانی زندگی می کنند که احتمالاً انسان برای اولین بار در آن پدیدار شده است و از تنوع ژنتیکی بالایی برخوردار هستند.

با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت، گروههای “خوی-سن زبان ” آفریقایی مصداق ضرب المثل “گهواره بشریت” هستند و تنوع ژنتیکی  آنها نیزقابل توجه است.

با این حال ، محققان به طور قطع نمی دانند که آفریقای جنوبی مهد بشریت است. به گفته رینولدز ، برخی دانشمندان فکر می کنند که انسان برای اولین بار در شرق آفریقا تکامل یافته است والبته  دانشمندان به اندازه کافی شواهد باستان شناسی را در هر دو منطقه جمع نکرده اند تا کاملاً در مورد محل حضور Homo sapiens در صحنه کاملاً مطمئن باشند.

مارک استونکینگ ، متخصص ژنتیک مولکولی در موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک در لایپزیگ ، آلمان ، احتمال تکامل افراد انسانی را در غرب آفریقا نیز زیاد می داند. استونکینگ گفت بسته به محیط های مختلف، حفظ و نگهداری بقایای فسیلی در شرایط بدتر یا بهتری انجام میگیرد، بنابراین فقط به این دلیل که بقایای انسان در مکان های خاصی پیدا نشده است ، به این معنی نیست که انسان مدتها قبل در آنجا زندگی نکرده است.

بر این اساس استونکینگ فکر نمی کند هیچ مردمی روی زمین باقی مانده باشد که – حداقل از نظر علمی – مهاجر نباشند.

استونکینگ می گوید: “مردم همیشه در حال حرکت بوده اند.” به عنوان یک نمونه دیگر،تحقیقات اخیر ژنتیکی وی در مورد جمعیت در سرتاسر آسیا نیزنشان از تایید همین مهاجرت مستمر است. وی می افزاید: “همه جمعیتهای انسانی با دیگران در تماس بوده اند” ، از جمله خو-سن ، که با شواهد موجود در ژنها ، فرهنگها و زبانهای آنها این موضوع مشخص می شود.

استونکینگ گفته: انسانهای اولیه بیش از 100000 سال قبل به طور گسترده در اطراف آفریقا جابجا شده اند ، در آن زمان آنها احتمالاً از شرق آفریقا به خاورمیانه نقل مکان کردند. مدتی نگذشته که مردم در امتداد ساحل هند به سمت جنوب شرقی حرکت کرده اند ، و تعداد زیادی از مهاجران نیز در طی ده ها هزار سال به دنبال این ماجراجویان اصلی حرکت کرده اند. استونکینگ معتقد است ، در این راه ، تبادل DNA زیادی صورت می گرفت ، و این دو جز؛یعنی حرکت و اختلاط نژادی، همان چیزی است که وی به عنوان مشخصه تعیین کننده گونه های انسانی می داند.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *