شهر قدیمی مسجد سلیمان، شهری تاریخی در میان کوه‌های زاگرس و از شهرهای لر بختیاری نشین استان خوزستان ایران است. مسجد سلیمان پیشگام حفاری نفت در ایران می‌باشد. دولت بریتانیا استخراج نفت ایران را در سال ۱۹۰۸ میلادی از این شهر آغاز کرد.

این شهر از شمال غرب به شهرستان شوشتر، از شمال تقریبأ به شهرستان‌های لالی و اندیکا، از جنوب شرق به شهرستان ایذه، و از جنوب غرب به شهر اهواز ارتباط دارد. ساکنان این شهر را طوایف مختلفی از ایل بختیاری تشکیل می‌دهند ولی با کشف نفت در منطقه افراد دیگری از سایر مناطق بختیاری بمنظور کسب و کار به این شهر آمدند و رفته رفته بصورت دایم در این شهر ساکن شدند.

روستاهای کوهستانهای اندیکا و لالی و دشت بزرگ از بخش‌های تابعه اطراف این شهر بودند. که در چند سال اخیر بخشهای اندیکا ولالی به شهرستان تغییر یافته‌اند. از دیدنی‌های این شهر منطقه می‌توان به تفرجگاه تمبی و معبد سرمسجد و معبد بسیار کهن برد نشانده اشاره کرد.

image 51 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
مسچد سلیمان در دهه40خورشیدی

هیئت باستان‌شناسی فرانسوی نیز در مسجد سلیمان موفق به کشفیات مهمی شده است. یکی ازعوامل ایجاد و گسترش شهر مسجدسلیمان، اکتشاف نفت دراین منطقه‌است. ویلیام ناکس دارسی طی انعقاد قراردادی با دولت مظفری مجوز جستجو و اکتشاف نفت در ایران را گرفت و تیم اکتشاف وی نفت را برای اولین بار در خاورمیانه، و در شهر مسجدسلیمان کشف کرد.مسجدسلیمان به واقع شهری استثنایی است. بنیاد کهن، استقرار در میان کوه‌ها، وجود چاههای متعدد نفت(۲۸۲ حلقه)، حضور خارجیان، ساکنین خو گرفته با فرهنگهای متفاوت و از دیگر سو توقف استخراج نفت، رکود ساخت و ساز و مهاجرتهای بی وقفه روستائیان، ازآن در مجموع شهری متفاوت ساخته است.

گروه تاریخ

3 دیدگاه برای “نگاهی به شهر تاریخی مسجد سلیمان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *