محبوبیت ” الهه راه آهن ژاپن ” که نام یک گربه محبوب ژاپنی هاست،بعد از مرگش همچنان باقی است. تاما ،این ماده گربه دوست داشتنی در ایستگاه کیشی وخط راه آهن واکایاما Kishigawa Line ، زنگی میکرد.

تاما  به عنوان یک سمبل و نیز به دلیل محبوبیت  خودش در سراسر ژاپن  به شهرت رسیده و گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور جذب کرده بود. از او اغلب در رسانه های خارجی نیز یاد می شد .این موضوع  باعث گردید به عنوان یکی از نمادهای ژاپنی به شهرت بین المللی دست پیدا کند. این روزها علی رغم مرگش  در 16 سالگی  ودر سال 2015 ، محبوبیت او کمرنگ نشده است.

با 30 دقیقه سواری قطار از ایستگاه JR Wakayama ، می توان به ایستگاه کیشی در شهر Kinokawa ، استان واکایاما رسید. در آنجا یک معبد شینتو با دروازه های کوچک وجود دارد  که روح Tama را حفظ می کند .

سخنگوی راه آهن واکایاما ، نوریکو یاماموتو درباره میزان علاقه مردم  به تاما می گوید. من می توانم درک کنم که تاما چقدر عالی بود . زیرا گردشگران خارجی همچنان به زیارتگاه تاما می روند ، حتی چند سال پس از مرگ او.

شهرت جهانی با فیلم مستند

این گربه  از طریق برنامه های تلویزیونی و از طریق اینترنت به مخاطبان خارجی معرفی شد. با افزایش شهرتش ،بسیاری از گردشگران خارجی که از اقصی نقاط جهان به ژاپن می آمدند، هنگام بازدید از این کشور، به دیدن این گربه می رفتند.

فیلمهای خبری متعددی از این گربه به نمایش در می آمد و در کنار آن  تاما اولین بار در فیلم مستند به دنبال گربه ها (La Voie Du Chat) که در فرانسه  ودر سال 2008 ساخته شد،ایفای نقش کرد. این فیلم که در فرانسه ، آلمان و ژاپن نمایش داده شد ، گربه های زیادی در سراسر جهان معرفی شدند  تا رابطه نزدیک بین گربه و انسان ،به نمایش درآید.

image 10 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سرگذشت تاما

مادر تاما گربه ای رها شده بود که هنگام زندگی در کیوسکی کنار ایستگاه کیشی، بچه گربه هایش را به دنیا آورد. در آن زمان ، خط راه آهن برقی واکایاما Kishigawa – که در اصل با نام راه آهن الکتریکی Nankai اداره می شد ،به دلیل ادامه کسری سالانه به اندازه 500 میلیون ین (حدود 4.5 میلیون دلار) در آستانه ورشکستگی قرار داشت . در اغلب اوقات ،قطاری که به این ایستگاه  می رسید آنجا را بدون سرنشین ترک می کرد. تاما  در ایستگاه ساکن شد وهنگامی که  قطار به آنجا می رسیدند ، او از اندک مسافران وارد شده استقبال می کرد.

بچه های محلی تاما را دوست داشتند و بعضی از مسافران  نیزهر روز با قطار به دیدن گربه ساکن در ایستگاه می آمدند. در واقع ، محبوبیتش، رئیس راه آهن میتسونوبو کوجیما را بر آن داشت تا تاما را به عنوان نماد ایستگاه معرفی کند. پس از آن ، تعداد گردشگرانی که می خواستند نماد ایستگاه و این پدیده شایان ستایش را ببینند افزایش یافت و تعداد سالانه مسافران از 1.92 میلیون نفر در سال 2005 به 2.2 میلیون نفر در سال 2007 افزایش یافت.

از زمان مرگ تاما ، یک گربه جدید ، Niitama (تامای دوم) ، به عنوان  سمبل فوق العاده ایستگاه جدید تبدیل شد . در حال حاضر نیز Yontama (تامای چهارم) به عنوان سمبل ایستگاه  Kishi فعالیت می کند. آنها  نیز مانند سلف خود در بین گردشگران محبوب هستند.

کازوهیسا تسوزیموتو ، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه واکایاما ، در این خصوص میگوید که استفاده از حیوانات به عنوان نماد  ایستگاه راه آهن،  باعث افزایش علاقه ساکنان محلی به راه آهن می شوند و به عنوان جذابیتی برای گردشگری عمل  می کند. وی خاطرنشان کرد که با در نظر گفتن این جذابیتها، لازم است راه آهن محلی به گونه ای طراحی شود که یه نحو گسترده تری در دسترس افراد مسن قرار گیرد . همچنین  این رویه نیز عمومی شود که  دسترسی به مقاصد گردشگری از طریق راه آهن بسیار بهتر است.

ترجمه :احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *