شان کانری، هنرپیشه اسکاتلندی نقش جیمز باند در سن ۹۰ سالگی درگذشت.وی جوایز سینمایی متعددی در کارنامه هنری خود دارد، از این جمله می‌توان به اسکار بهترین هنرپیشه مکمل برای بازی در فیلم تسخیرناپذیران اشاره کرد.

الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در سال ۲۰۰۰ به او لقب شوالیه داد و وی ملقب به «سر» شد. کانری در ماه اوت تولد ۹۰ سالگی‌اش را جشن گرفته بود.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفت که از شنیدن این خبر «دلشکسته» شده است. وی افزود: «ملت ما امروز عزادار یکی از مردان محبوب خود است

شان کانری نخستین جیمز باند بود و از نظر بسیاری از طرفداران بهترین. وی در سال ۱۹۶۲ با فیلم «دکتر نو» برای نخستین بار مامور ۰۰۷ را بازی کرد و تا دو دهه پس از آن در مجموع در هفت فیلم از این مجموعه بازی کرد.

غیر از جایزه اسکار، او برنده جایزه‌های بفتا و گلدن گلوب نیز شده است.

image 251 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او در فیلم‌های دیگری مانند ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی، کوه‌نشین و شکار برای اکتبر سرخ در نقش‌های اصلی ظاهر شد.

شان کانری بیست و پنجم اوت ۱۹۳۰ درادینبورگ اسکاتلند متولد شد و با ایفای نقش اصلی در مجموعه فیلم‌های جیمز باند به شهرت رسید. او نخستین و برای خیلی‌ها تنها جیمز باند هنر هفتم باقی خواهد ماند.

هنرنمایی شان کانری در نقش جیمز باند از سال ۱۹۶۲ آغاز شد و این نقش آفرینی موفق در ادامه وی را به مشهورترین مامور مخفی عالم سینما تبدیل کرد.

شان کانری که برای مخاطب این ژانر از فیلم‌های ماجراجویانه جذاب‌تر و باورپذیرتر از دیگر هنرپیشه‌ها جلوه می کرد در مجموع هفت بار در مجموعه فیلم‌های جیمز باند ایفای نقش کرد که «پنجه طلایی» و «هرگز نگو هرگز» از جمله شناخته شده‌ترین آنها به حساب می‌آیند.

همکاری با هیچکاک و آغاز تجربه‌های متفاوت

موفقیت حاصل از ایفای نقش در فیلم‌های جیمز باند نام شان کانری را بیش از پیش در سینمای جهان مطرح کرد به نحوی که وی وسوسه شد تا جذب پروژه‌هایی متفاوت، جذاب و البته دشوارتر شود. فیلم مارنی ساخته آلفرد هیچکاک، کارگردان بزرگ بریتانیایی یکی از این پروژه‌ها بود.

کانری چند سال بعد در یک اثر اقتباسی از رودیارد کیپلینگ با جان هیستون وارد همکاری شد. «مردی که می‌خواست پادشاه باشد» حاصل همکاری با این کارگردان بزرگ آمریکایی بود که از جمله فیلم‌های مورد علاقه کانری محسوب می‌شود. او سپس به‌واسطه گزیده کاری در حرفه‌اش مدام بین اروپا و آمریکا در تردد بود.

نقش استاد و مربی در فیلم‌های ماجراجویانه

شان کانری در دهه هشتاد میلادی با فیلم‌های بسیاری از جمله «نام گل سرخ»، اثری اقتباسی از اومبرتو اکو، نویسنده ایتالیایی و به کارگردانی ژان ژاک آنو خوش درخشید. او در این فیلم توانایی و قابلیت‌های بازی در نقش استاد و مربی را به خوبی به نمایش گذاشت، نقشی که در فیلم‌های بعدی او نیز تکرار شد.

او در «کوه نشین» که با موفقیت جهانی همراه شد نقش یک نجیب زاده اسپانیاییِ نامیرا را بازی کرد که یک جنگجوی جوان اسکاتلندی را برای تکمیل ماموریتش آموزش می‌دهد.

تنها اسکار دوران بازیگری

شان کانری با فیلم «تسخیرناپذیران» اثر برایان دی پالما تنها اسکار دوران بازیگری خود را به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل دریافت کرد. او پس از دریافت این جایزه در زمره بازیگران سطح اول جهان قرار گرفت و حضورش در هر فیلمی با موفقیت تجاری همراه بود.

image 250 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درخشش با اسپیلبرگ در ایندیانا جونز

بازی در مجموعه فیلم های حادثه‌ای و ماجراجویی «ایندیانا جونز» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ بخشی دیگری از دوران درخشش شان کانری بر پرده نقره‌ای را تشکیل می‌دهد. او در سومین اپیزود این مجموعه فیلم با نام «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» نقش پدر ایندیانا را بازی می کند. قرار گرفتن او در کنار هریسون فورد اعتبار ویژه‌ای به این فیلم بخشیده است.

شان کانری یکی از بهترین نقش‌های خود را در فیلم «شکار برای اکتبر سرخ» ساخته جان مک‌تیرنان بازی کرده است.

او در این فیلم که اقتباسی از رمان پرفروشی به همین نام نوشته «تام کلنسی» است نقش فرمانده یک زیردریایی روس را با لهجه غلیظ اسکاتلندی بازی می‌کند.

برای همیشه اسکاتلندی

او به عنوان یک اسکاتلندی متعصب عبارت «برای همیشه اسکاتلندی» را به روی بدنش خالکوبی کرده بود. شان کانری معمولا در مراسم و ضیافت‌های رسمی دامن اسکاتلندی به پا می‌کرد و به ریشه‌ها و زادگاه خود در حومه فقیرنشین ادینبورگ همیشه وفادار بود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *