ترافیک جاده ای در ژاپن یک کار پیچیده است. جدا از آن خیابان های باریک و کج و معوج  که گاهی بدون هشدار به پایان می رسند ، شما باید به قوانین نامعلومی که در مناسبتهایی مثل  جشن ملی رایج میگردند نیز عادت کنید. علاوه بر این ، آنها در سمت راست جاده  نیز رانندگی می کنند .

با این حال ، آنچه واقعاً در این کشور متفاوت است ،رنگ سبز چراغ راهنمایی است که آبی هم می تواند باشد. درژاپن  آنها چراغ آبی رنگ  رانیز چراغ راهنمایی سبز، می نامند.

رنگ چراغ های راهنمایی برگرفته از یک کنوانسیون بین المللی هستند که براساس آن سیگنال “رفتن” باید سبز باشد. وهیچ استثنایی  هم در قوانین بین المللی پذیرفته نشده است.

برای اینکه بفهمم در اسناد رسمی چگونه به این موضوع پرداخته شده  میتوان از “دستورالعمل های ایمنی ترافیک برای عابران پیاده و دوچرخه سوار ،” که اخیراً توسط انتشارات آژانس پلیس ملی منتشر شده است ، بهره گیری کرد. در آنجا در متن انگلیسی مشخص شده که “چراغ سبز” نشان می دهد که عابران پیاده می توانند از خیابان عبور کنند.” در مقابل ، در متن قانون ژاپنی ها  ، این قاعده در مورد (نور آبی رنگ) نیز  اعمال می شود. به هر حال ، هر دو متن به یک تصویر یکسان اشاره دارند ، تصویر یک چراغ راهنمایی با رنگ های قرمز ، زرد و سبز(آبی).

image 172 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما چراغ های راهنمایی بی تردید باید زمانی به ژاپن رسیده باشد که عبارت بکارگیری شده برای سبز و آبی یکی بودند. طبق سوابق رسمی ، اولین چراغ راهنمایی در ژاپن در سال 1930 راه اندازی شد. وقتی چراغ های راهنمایی در سراسر کشور به یک منظره رایج تبدیل شد ، مردم شروع به صحبت از این چراغها و رنگهایش کردند. دلیل عدم تعیین دو عبارت متفاوت برای سبز و آبی  به احتمال زیاد به این دلیل بود که قرمز ، آبی و زرد ،به عنوان سه رنگ اصلی در نقاشی ژاپنی در نظر گرفته می شوند. از این رو چراغ های راهنمایی هم میتوانستند به جای سبز “آبی باشند.

اما این هنوز پایان ماجرا نیست. طبق گفته مرحوم فرانسیس کونلان ، زبان شناس مستقر در استرالیا ، که پایان نامه ای بیش از 500 صفحه را به این کلمه کوچک اختصاص داده است  ، دولت ظاهراً نیاز داشت که نام و رنگ چراغ “رفتن” را دوباره به هم نزدیک کند. از آنجا که آنها نمی خواستند شیوه معمول نامگذاری  آن را تغییر دهند ، ، در سال 1973 فرمانی صادر شد که براساس آن چراغ “رفتن” باید به سبز تغییر یابد. با این کار بدون نیاز به تغییر وتفکیک نام های سبز و آبی  رنگ چراغ ها سبز تر شده اند.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *