نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۶ به نقد و بررسی دو کتاب «تحقیقات فلسفی» و «رساله منطقی ـ فلسفی» اختصاص دارد که با حضور مینو حجت، علی‌اکبر احمدی‌افرمجانی، حسین واله و مالک حسینی به صورت مجازی و با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.

در باره این نشست

به‌تازگی دو کتاب «تحقیقات فلسفی» و «رساله منطقی ـ فلسفی» ویتگنشتاین با ترجمه‌ی مالک حسینی و سه زبانه‌ی فارسی، آلمانی و انگلیسی به همت نشر هرمس و نشر کرگدن منتشر شده است.
تحقیقات فلسفی، که همچون نخستین کتاب نویسنده‌اش، یعنی رساله‌ی منطقی ـ فلسفی، از آثار کلاسیک فلسفه به حساب می‌آید، حاصل سال‌ها تأمل ویتگنشتاین و چکیده‌ی نکته‌های فراوانی است که او طی سال‌های منتهی به ۱۹۴۶ در دفترهای متعدد نگاشته بود. این کتاب که در ۱۹۵۳ یعنی دو سال پس از مرگ نویسنده منتشر شد، متشکل از ۶۹۳ «نکته» است و به موضوعات و مفاهیم متعددی می‌پردازد که نه فقط در فلسفه نفوذ بسیار یافته‌اند، بلکه در حوزه‌های دیگری چون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و هنر نیز تأثیر فراوان گذاشته‌اند. به نظر برخی، تحقیقات فلسفی پس از نقد عقل محض کانت مهم‌ترین کتاب فلسفی است.
رساله‌ی منطقی ـ فلسفی، که از آثار کلاسیک فلسفه به حساب می‌آید، نخستین کتاب لودویگ ویتگنشتاین، فیلسوف اتریشی ـ انگلیسی، است؛ او این کتاب را طی جنگ جهانی اول و بعضاً در خط مقدم نبرد نوشت و در ۱۹۱۸ کامل کرد و در ۱۹۲۱ با کمک برتراند راسل موفق به انتشارش شد. این اثر متشکل از هفت گزاره‌ی اصلی است و گزاره‌هایی فرعی و فرعی‌تر که در توضیح آنها می‌آیند، جز گزاره‌ی هفتم که هیچ توضیحی ندارد و کتاب با آن پایان می‌یابد؛ حتی بسیاری از کسانی هم که سروکاری با فلسفه ندارند این گزاره را خوانده یا شنیده‌اند: «آنچه از آن سخن نمی‌توان گفت، باید درباره‌ی آن خاموش ماند.»

image 103 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۶ به نقد و بررسی این دو اثر اختصاص دارد که با حضور مینو حجت، علی‌اکبر احمدی‌افرمجانی، حسین واله و مالک حسینی به صورت مجازی و با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۶ به نقد و بررسی این دو اثر اختصاص دارد که با حضور مینو حجت، علی‌اکبر احمدی‌افرمجانی، حسین واله و مالک حسینی به صورت مجازی و با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام این مرکز به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter و IRIP.ac.ir به طور مستقیم پیگیری کنند
.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *