ناوسروان یدالله بایندرکه بود؟آنطور که در یادداشتها آمده؛ در آخرین ساعات شب دوم شهریور ماه سال ۱۳۲۰ به دولت ایران اطلاع داده شد به خاطر بی‌توجهی به خواسته متفقین مبنی بر اخراج نیروهای آلمانی، ارتش دو کشور شوروی و انگلیس به شمال و جنوب ایران حمله خواهند کرد. تنها چند ساعت بعد از این اولتیماتوم، از هوا، زمین و دریا؛ ایران و بندر انزلی مورد تهاجم قرار گرفت و ناوسروان «یدالله بایندر» که سرپرستی فرماندهی نیروی دریایی در دریای کاسپین را برعهده داشت ،با رشادت خود در برابر حمله روسها ایستادگی کرد تا اینکه به شهادت رسید.

image 233 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

روایت حماسه جانفشانی وی نقش ماندگار او در دفاع از آب و خاکی بود که به یغما می رفت، اما روزمرگی ها، خاطره این شهید را از یاد برده ومزارش امروزه در باراندازهای بندر انزلی گمنام است.
ناوسروان یدالله بایندر در تهران متولد شد وسرانجام در چهارم شهریور ۱۳۲۰ در مقام سرپرست فرماندهی نیروی دریایی شمال در سن بیست و هشت سالگی به شهادت رسید. وی دانش آموخته رشته مهندسی موتورهای دریایی بودو پدرش، علی‌اکبر بایندر از سران طایفه بایندر بیجارگروس از نژاد کُرد بود که در زمان قاجار، مقام دبیری دربار را برعهده داشت.
یدالله بایندر از طریق عوامل اطلاعاتی از نیت حمله اشغال روس ها باخبر شد و با ستاد فرماندهی تهران تماس گرفت، ولی دستور پرهیز از درگیری به علت کمبود نیرو و عدم توان مقابله برای وی صادر شد. در زمانی که ستاد نیروی دریایی در رشت و بندر انزلی از فرماندهان فراری خالی می شد، بایندر یک تنه با تعداد کمی از افسران و سربازان، تدابیر دفاعی اتخاد می کرد.
سرانجام بعد از چند روز در یک شب طوفانی و چهار صبح سوم شهریور ۱۳۲۰ ناوچه کشتی به نام گرگان فعالیت های ناوگان روسیه را در دوازده مایلی بندر انزلی به قصد ورود گزارش می‌کند، با توجه به نبود امکانات، بایندر با تدابیر و خلاقیت داک خشک (شناور تعمیراتی) به نام شتر؛ متعلق به ناو سلطنتی شهسوار را در دهانه ورودی بندرگاه غرق می کند تا به این وسیله مانع از ورود ناوگان دریایی دشمن به بندرگاه شده و روس ها با چهل و هشت ساعت تاخیر از سمت شهر مرزی آستارا با لشکر پیاده مکانیزه و زرهی وارد خاک گیلان شوند.
در حادثه بندر انزلی، سروان محمود اعتمادزاده، معروف به «به آذین» نویسنده و مترجم شهیر رشتی نیز حضور داشت که از ناحیه بازو مجروح شد. همچنین برادر یدالله بندر، دریابان غلامعلی بایندر، هم فرمانده نیروی دریایی ایران بود که روز سوم شهریور در جریان حمله متفقین به جنوب ایران، درخرمشهر به شهادت رسید.پس از مرگ درجهٔ او به دریابانی ارتقا یافت و یکی از ناوشکن‌های نیروی دریایی به یاد او نام‌گذاری شده است.

روایت از:گیلان قدیم

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *