به منظور بررسی تاریخ ادبیات ایران،یکصد و بیست و نهمین نشست از سلسله نشست‌های این مؤسسه، به گرامیداشت چهلمین سالگرد درگذشت استاد جلال‌الدین همایی اختصاص دارد.

image 110 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این نشست که به صورت مجازی برگزار می‌شود، محمد باقری با موضوع «کار سترگ همایی در تصحیح التفهیم بیرونی»، مهدی نوریان با موضوع «استاد همایی و احیای متون کهن» و ماهدخت‌بانو همایی با موضوع «اصفهان، پاسدار گنجینه‌های علم و ادب و هنر ایران» سخن خواهند گفت و مدیریت این جلسه نیز به عهدۀ الوند بهاری خواهد بود.

جلال‌الدین همایی در خانواده‌ای اهل ادب در اصفهان متولد شد. پدرش‌ میرزا ابوالقاسم‌ محمد نصیر متخلص‌ به‌ طرب‌ و جدش‌ ملا محمدرضا همای‌ شیرازی‌ هر دو از شعرا و دانشمندان‌ معروف‌ عصر خود بودند.  

جلال‌الدین همایی از 11 سالگی به مدت 20 سال به تحصیل ادبیات عرب، فقه، اصول، تفسیر، درایه، رجال، هیئت، نجوم، استخراج تقویم، ریاضی، طب و فلسفه پرداخت. وی پس از پیوستن به نظام آموزشی جدید و مدتی تدریس در مدارس، دارالفنون، دبیرستان نظام و دانشکده افسری، به تدریس در دانشکده‌های حقوق و ادبیات دانشگاه تهران پرداخت و عضو فرهنگستان ایران شد. وی مدتی هم در دانشگاه‌های بیروت و لاهور تدریس کرد. جلال‌الدین همایی در سال 1359 چشم از جهان فرو بست و در تکیه لسان الارض تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

دیوان استاد همایی، که با تخلص سنا شعر می‌سرود، با بیش از 15 هزار بیت، به کوشش دخترش ماهدخت‌بانو همایی به چاپ رسیده است.

تاریخ ادبیات ایران، غزالی‌نامه، مولوی‌نامه، و تصحیح کتاب‌های نصیحۀ الملوک امام محمد غزالی، مثنوی ولدنامه با مقدمهٔ مفصل، التفهیم ابوریحان بیرونی با تحقیقات مفصل، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه اثر عزالدین محمود کاشانی، معیار العقول منسوب به شیخ الرئیس ابوعلی سینا، مقدمه بر اخلاق ناصری، از جمله آثار جلال‌الدین همائی است.

نشست «به یاد استاد جلال‌الدین همایی» ساعت 19 روز جمعه 27 تیرماه 1399 در بخش لایو (پخش زنده) صفحۀ اینستاگرام مؤسسۀ میراث مکتوب به نشانی mirasmaktoob@ برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن صفحۀ اینستاگرام مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در این جلسه حضور یابند.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *