محمدعلی کشاورز، فعالیت خود را در بر صحنۀ تئاتر در اواخر دهۀ ۳۰ و با بازی در تله‌تئاتر “خودکشی” به کارگردانی علی نصیریان در سال ١٣٣٩ آغاز کرد و پس از آن در نمایش‌هایی همچون “آنتیگون”، “آندورا”، “اشباح”، “اودیپوس شهریار”، “بازی استریندبرگ”، “بختک”، “پستخانه”، “چند لحظه تا مرگ” و “چوب به دست های ورزیل”، نقش‌آفرینی نمود.

محمدعلی کشاورز برای نخستین‌بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم “شب قوزی” ساختۀ فرخ غفاری بازیگری در سینما را تجربه کرد و پس از آن در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد.

وی در سال ١٣۴٧ در تلویزیون نیز فعالیت نمود و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال “خانۀ قمر خانم” را برعهده گرفت.

این هنرمند که دارای نشان درجۀ یک فرهنگ و هنر بود، از چهره های ماندگار در دنیای بازیگری به شمار می‌رود که ایفای نقش در بیش از ١٠٠ اثر در سینما، تئاتر و تلویزیون را در ژانرهای مختلف، در کارنامۀ پربار هنری خود به یادگار گذاشته است. وی تاکنون در حدود ۵۰ فیلم سینمایی، بیش از ۳۰ سریال تلویزیونی و شمار زیادی تئاتر و تله‌تئاتر با کارگردانان مطرحی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی، نادر ابراهیمی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و والریو زورلینی کارگردان ایتالیایی، همکاری نموده است.

image 123 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از جمله آثار شاخص و فراموش نشدنی او در عرصۀ تلویزیون، می‌توان به نقش‌آفرینی در سریال‌هایی چون “هزاردستان” به کارگردانی علی حاتمی، “سربداران” به کارگردانی محمدعلی نجفی، “دایی جان ناپلئون” به کارگردانی ناصر تقوایی، “افسانۀ سلطان و شبان” به کارگردانی داریوش فرهنگ، “آتش بدون دود” به کارگردانی نادر ابراهیمی، “گرگ ها” به کارگردانی داوود میرباقری و همچنین سریال پرطرفدار “پدرسالار” به کارگردانی اکبر خواجویی اشاره کرد.

از آثار ماندگار وی در سینمای ایران نیز می‌توان به فیلم‌هایی چون “خشت و آینه” به کارگردانی ابراهیم گلستان، “رگبار” به کارگردانی بهرام بیضایی، “کمال‌الملک”، “مادر” “کمیتۀ مجازات” و “دلشدگان” به کارگردانی علی حاتمی، “زیر درختان زیتون” به کارگردانی عباس کیارستمی، “ناصرالدین شاه آکتور سینما” به کارگردانی محسن مخلباف و آثار دیگری چون “آقای هالو”، “شطرنج باز”، “کفش‌های میرزا نوروز”، “مردی که موش شد”، “پول خارجی”، “خسوف”، “غزال” و “برزخی‌ها” اشاره کرد.

محمدعلی کشاورز، همچنین در سال ۱۹۷۸ در فیلمی با نام “کاروان‌ها” به کارگردانی جیمز فارگو ‌حضور یافت که در این فیلم چهره‌هایی همچون کریستوفر لی و آنتونی کویین نیز حضور داشتند. وی در فیلم “صحرای تاتارها” به کارگردانی والریو زورلینی نیز با “ماکس فون سیدو” همبازی بوده است که نسخۀ مرمت شدۀ این فیلم در شصت و ششمین دورۀ جشنوارۀ کن در سال ٢٠١٣ به نمایش درآمد.

محمدعلی کشاورز برای بازی در فیلم “مادر” علی حاتمی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود و در سال ۱۳۹۱ به خاطر فعالیت‌های درخشان هنری‌اش نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت نمود. همچنین در سال ۱۳۹۷ پوستر روز ملی هنرهای نمایشی با امضای او منتشر شد و در فروردین سال گذشته نیز شورای شهر تهران به تغییر نام چند خیابان در پایتخت به نام چند تن از هنرمندان مشهور ایران از جمله محمدعلی کشاورز رأی مثبت داد و بر اساس مصوبۀ شورای شهر تهران، نام خیابان “۲۴ متری سعادت‌آباد” به خیابان “محمدعلی کشاورز” تغییر یافت.

در روز ٢۶ فروردین سال جاری، همزمان با سالروز تولد این هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر، جوایز و یادگاری‌های او به موزۀ سینما اهدا شد؛ از کارنامۀ هنری و کارت تحصیلی هنرستان هنرپیشگی گرفته تا نامۀ دستخط زنده‌ یاد حمید سمندریان به او، اعلامیۀ درگذشت شعبان استاد خانی (استخوانی)، قرارداد بازی در سربداران، کمال‌الملک، دایی جان ناپلئون و همچنین وسایل شخصی دیگری مانند انگشتر، خودنویس، خودکار، عینک و کلاه او.

در سینمای ایران همواره از داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی، به عنوان یک حلقه از بازیگران برجسته و ماندگار یاد می‌شود که اکنون از میان آنها تنها علی نصیریان در قید حیات است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *