نشست مجازی نقد و بررسی کتاب”سرگذشت فلسفه غرب”برگزارمیشود.

با حضوریاسر پور اسماعی ،بابک عباسی و میثم محمد امینی

زمان سه شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 16

image 105 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در معرفی کتاب

هرکس که مختصر آشنایی‌ای با فلسفه و تاریخ فلسفه داشته باشد، نام‌های بزرگی از میان فیلسوفان و اندیشه‌های آنها به گوشش خورده است. شاید علی‌رغم جذابیتی که این نام‌ها و اندیشه‌ها برایش داشته است،

گاهی حس کرده نمی‌تواند راهی به فهم آنها بیابد. شاید بارها از خود پرسیده مگر می‌شود از پس دشواریِ این اندیشه‌ها، راهی به فهم آنها برد؟ شاید می‌خواسته بداند از قِبَل اندیشه‌های متفکرانی چون افلاطون، ارسطو، هیوم، کانت هگل، نیچه و …، چگونه می‌تواند پاسخی برای پرسش‌های بنیادین خود بیابد؟ شاید بارها در پی یافتن کاربرد این اندیشه‌ها برای زندگی امروز خود برآمده است؛ و چه‌بسا بارها نیز از یافتن پاسخی روشن، همه‌فهم و امروزین برای پرسش‌های معاصر خود مأیوس شده است.

آلن دوباتن و همکارانش در سایت «مدرسۀ زندگی» به‌خوبی متوجه شده‌اند که برای یافتن پاسخ چنین پرسش‌هایی از دل تاریخ فلسفه ناگزیر از گزینش‌اند؛ گزینش به‌عنوان بخشی گریزناپذیر از زیستن در جهانی مملو از اطلاعات.

گزینشی که بتواند بگوید کدام اندیشه‌های فلسفی می‌توانند در حل اساسی‌ترین مشکلات اینجا و اکنون یاریگر انسان معاصر باشند؛ چراکه از نگاه آنها در مدرسۀ زندگی، متفکر بزرگ کسی است که اندیشه‌هایش برای مفید واقع شدن در زندگی امروز، بیشترین اقبال را دارد. آنها در این کتاب برخی اندیشه‌های مهمِ تعدادی از متفکران تاریخ فلسفه را بازیابی کرده‌اند و تلاششان این بوده که این اندیشه‌ها را به زبانی ساده و جذاب به شمار بیشتری از افراد معرفی کنند و جنبه‌هایی کاربردی‌تر از فلسفه و تفکر فلسفی را که با دغدغه‌های شخصیِ انسان معاصر پیوند دارد، در اختیار مخاطب قرار دهند.

آنها در باب این تلاش می‌گویند: «ما تاریخ را کاویده‌ایم تا اندیشه‌هایی را که خیال می‌کنیم بیشتری ارتباط را با زمان حاضر دارند به شما عرضه کنیم. اگر در روزها و سال‌های آینده ببینید در رویایرویی با تنگناها و رنج‌های متعدد زندگیِ روزمره به سراغ این اندیشمندان می‌روید، پس ما در کارمان موفق شده‌ایم».

سرگذشت فلسفۀ غرب به روایت مدرسۀ دوباتن

از مجموعهٔ «خوب زیستن»

نویسنده:آلن دوباتن

 ترجمهٔ میثم محمدامینی

 نشر کرگدن

 چاپ اول ۱۳۹۹

 ۲۴۰ صفحه

 ۴۰۰۰۰ تومان

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *