کتاب فرهنگ مختصر اصطلاحات دیوانی شبه‌قاره (عصر اکبرشاه) به بازار نشر عرضه شد.

نویسنده:دکتر ثریا پناهی.

ناشر تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۹۸

image 73 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در معرفی کتاب

«فرهنگ مختصر اصطلاحات دیوانی شبه‌قاره (عصر اکبرشاه)»، تألیف ثریا پناهی، نخستین واژه‌نامهٔ توصیفی و مجزایی است که دربارهٔ اصطلاحات دیوانی به چاپ رسیده‌است.
در این اثر از شیوه‌های نوین فرهنگ‌نویسی استفاده شده و مولف آن رویکردی تاریخی را برای تدوین آن در پیش گرفته‌است.

در این کتاب مجموعه اصطلاحات دیوانیِ رایج در نهادهای اداریِ عصر اکبرشاه گرد آمده‌است. برخی از اصطلاحات این اثر ارزشمند تحولات معنایی و تغییراتی در واژه‌های قرضیِ فارسیِ موجود در زبان‌های شبه‌قاره را نشان می‌دهد.

تعاریف و معانی‌ای که مؤلف برای مدخل‌ها ارائه داده، از تعاریف تاریخی در فرهنگ‌های شبه‌قاره اتخاذ شده‌است تا بافت و ساختار زبانی را نیز نشان دهد.

مدخل‌های این فرهنگ را عبارات اصطلاحی تشکیل می‌دهند و به ساختار درونیِ واژه‌ها اشاره‌ای نمی‌شود. پس از ذکر هر اصطلاح، صورت آواییِ آن ضبط شده و در ادامه، اطلاعات ریشه‌شناختی و سپس تعریف یا معنای واژه آمده‌است.

در این فرهنگ صرفاً به معانی مربوط به حوزهٔ دیوانی اشاره می‌شود و نه همهٔ معانی متداول واژه. از آنجا که این فرهنگ، فرهنگی تک‌زبانه است، مدخل‌ها به‌صورت الفبایی و بر اساس الفبای فارسی مرتب شده‌اند.
در انتهای کتاب، فهرست الفبایی همهٔ اصطلاحات دیوانیِ شبه‌قاره (عصر اکبرشاه) که در این دفتر و دفترهای آتی خواهد آمد، به دست داده شده‌است.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *