حسن توفیق، کاریکاتوریست و از مدیران مسئول نشریه طنز «توفیق»، عصر روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد، در سن ۹۵ سالگی در تهران درگذشت. حسن توفیق، بزرگ‌ترین برادر از برادران توفیق بود که دوره سوم هفته‌نامه توفیق را منتشر کردند. برگزاری اولین دوره کلاس‌های آموزشی کاریکاتور در ایران و سازمان‌دهی تیم کاریکاتور توفیق، از نوآوری‌های حسن توفیق است. توفیق، هفته‌نامهٔ فکاهی و طنزآمیز فارسی‌زبان ایران با حدود نیم قرن فعالیت از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۵۰ خورشیدی (۱۹۲۳ تا ۱۹۷۱ میلادی) منتشر می‌شد.

حسن توفیق، متولد اسفند ۱۳۰۴، پس از فارغ‌التحصیلی از دارالفنون، در دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی به تحصیل پرداخت. وی پس از مدتی فعالیت در وزارت دارایی، از دوران محمدعلی خان توفیق به جمع طنزپردازان توفیق پیوست.

حسن توفیق، پس از برکناری سردبیران متمایل به حزب توده، سردبیری توفیق را برعهده گرفت. حسن توفیق، همزمان با وکالت، کاریکاتورهای موفقی را نیز برای توفیق ترسیم می‌کرد. اغلب کاریکاتورهای روی جلد توفیق در دوره دوم و سوم، از کارهای حسن توفیق است.

image 12 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برادران توفیق، حسن، حسین و عباس توفیق که گردانندگان اصلی تحریریه دوره سوم توفیق بودند، عبارات «توفیق روزنامه‌ای‌ است ملی و مستقل که به هیچ حزب و دسته و جمعیتی بستگی ندارد» و «ارگان رسمی حزب خران» را در پشت جلد این نشریه به چاپ رساندند که نشان از وابسته نبودن توفیق به هیچ گروهی بود.

حسن توفیق، در دوران فعالیت خود در این نشریه، به کار سازماندهی تیم کاریکاتور در نشریه توفیق پرداخت. همچنین برگزاری اولین دوره کلاس‌های آموزشی کاریکاتور در ایران از جمله اقدامات حسن توفیق است.

در مرداد ۱۳۹۷ مراسمی در پاسداشت یک عمر طنز مطبوعاتی حسن توفیق، در تهران برگزار شد. کامبیز درم‌بخش، رضا ساکی، احمد عربانی، و تعداد دیگری از اهل قلم در این مراسم حضور داشتند.

پس از توقیف نشریه توفیق در تیرماه ۱۳۵۰ برادران توفیق برای انتشار مجدد این نشریه بسیار تلاش کردند اما تلاش آنها برای از سرگیری مجدد چاپ این نشریه طنز و فکاهی بی‌نتیجه ماند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *