“آژنگ نیوز”:یکی از نویسندگانی که کتابهای او توانست یک نسل را با مطالعه آشنا سازد ،جلال آل احمد بود. او را بیشتر با کتابهای داستانش و در سالهای بعدی با کتاب غرب زدگی می شناسند. اما در کنار اینگونه کتابها ،آل احمد مقالات بلند متعددی نیز به نگارش ئر آورده بود که کتاب “کارنامه سه ساله” از آن جمله است.

image 130 768x1126 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این کتاب از سوی انتشارات رواق منتشر شده است..موسسه انتشاراتی رواق در ابتدای دهه ۴۰ فعالیتش را آغاز کرده بود. اما پس از مرگ جلال در سال۱۳۴۸،دوره جدید رواق در سال ۱۳۵۰ آغاز می شود. در همین زمان است که مقالات جلال که شامل نکات انتقادی متعددی است، به صورت کتاب نشر می یابد.

image 131 768x1263 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مدیر نشر رواق،شمس آل احمد برادر جلال بود. سرمایه اولیه انتشارات از سوی عده ای از دوستان آل احمد و اعضای خانواده اش تامین شده بود.در شروع کار بنگاه انتشاراتی رواق مورد نظر بود.

image 132 768x1213 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

افرادی مانند حسین ملک (برادر خلیل ملکی)اسلام کاظمیه ،هوشنگ وزیری و سیف الله مهرجو تصمیم داشتند در کنار نشر کتاب یک شرکت پخش کتاب هم وجود داشته باشد تا این اقدام دارای توجیه اقتصادی باشد.

image 133 768x1269 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتاب “کارنامه سه ساله”در دوران اوج انقلاب اسلامی یعنی بهمن ماه در مدت زمان کوتاهی به چاپ سوم رسید.در این زمان کارکنان رواق بدون وقفه در حال گرفتن سفارش از تهران و شهرستانها و ارسال کتاب از طریق پست ،راه آهن وترمینالهای مسافربری به نقاط مختلف ایران بودند.

image 134 768x1128 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نشر رواق در سال ۱۳۶۱ به بعد دچار مشکلات اقتصادی شد و فعالیتش متوقف گردید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *