استقلال و پرسپولیس از جمله قدیمی ترین و پرسابقه‌ترین تیم های فوتبال کشورمان هستند.این دو تیم هم در  مسابقات داخلی و هم در مسابقات خارج از ایران مقام ها و پیروزی های متعددی برای کشورمان به همراه آورده اند. این پیشینه موجب گردید که رقابت های این دو تیم فوتبال چه در زمانی که با نام تاج و پرسپولیس فعالیت می‌کردندو چه الان  که با عنوان استقلال و پرسپولیس در مسابقات باشگاهی حضور دارند، دارای اهمیت بسزایی باشد.

استقلال و پرسپولیس از جمله قدیمی ترین و پرسابقه‌ترین تیم های فوتبال کشورمان هستند.این دو تیم هم در  مسابقات داخلی و هم در مسابقات خارج از ایران مقام ها و پیروزی های متعددی برای کشورمان به همراه آورده اند. این پیشینه موجب گردید که رقابت های این دو تیم فوتبال چه در زمانی که با نام تاج و پرسپولیس فعالیت می‌کردندو چه الان  که با عنوان استقلال و پرسپولیس در مسابقات باشگاهی حضور دارند، دارای اهمیت بسزایی باشد.

image 32 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 اولین دیدار این دو تیم با عنوان تاج و پرسپولیس در روز جمعه16 فروردین ماه سال ۱۳۴۷ صورت گرفت در این مسابقه مربی تیم استقلال علی دانایی فرد و مربی تیم پرسپولیس پرویز دهداری بود .این مسابقه با نتیجه صفربر صفربه به پایان رسید .دیدار دوم این دو تیم که در جمعه ۲۰ دی ماه ۱۳۴۷ برگزار شد ،نیز همین نتیجه را به دنبال داشت .دیدار سوم که در جمعه ۳۱ مرداد ۱۳4۸ انجام گرفت با اولین پیروزی تیم تاج همراه بود.این تیم سه بر یک بر پرسپولیس غلبه کرد .این بازی برای اولین بار یک اخراجی داشت و آن رضا وطن خواه بازیکن تیم پرسپولیس بود. گل های تیم  تاج را احمد منشی زاده علی جباری و کارو حق وردیان به ثمر رساندند. تنها گل تیم پرسپولیس نیز توسط ناظم گنجاپور وارد دروازه تیم تاج شد .دیدار چهارم و پنجم این  دو تیم نیز با پیروزی تاج پایان یافت. دیدار ششم دو تیم نیز می توانست  با نتیجه مساوی یک بر یک پایان پایان یابد.اما این دیدار نیز یکی از نقاط عطف مسابقات تاج و پرسپولیس بود  که در آن همایون بهزادی و حسین کلانی  از تیم پرسپولیس و مهدی لواسانی از تیم تاج اخراج شدند. در همین دیدار بود که دروازه‌بان تیم پرسپولیس عزیز اصلی و کاپیتان این تیم در حالی که خشم و عصبانیت چهره‌اش را در هم فروبرده بود به داور نزدیک شد و پس از آن که سیلی محکم  به صورت داور نواخت.زمین را ترک کرد این بازی ناتمام ماند و به دلیل حاضر نشدن پرسپولیس به  قبول رای داور و ادامه بازی پرسپولیس زمین را ترک کرد و در نتیجه بازی ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام شد و عزیز اصلی هم به علت مضروب کردن داور چند ماه محروم شد. دیدار دو تیم با نتیجه یک بر یک به پایان رسید 

image 34 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیدار هشتم یک ویژگی مهم داشت.و آن ،اولین پیروزی تیم پرسپولیس بود. هنگامی که پرسپولیس این مسابقه را به نفع خود به پایان برد، تیتر مطبوعات چنین بود:پرسپولیس شگفتی آفرید”.یا برای نخستین بار تاج مغلوب پرسپولیس شد.علی عبده مدیر تیم پرسپولیس گفته بود پیروزی ما غیر قابل تصوربود . حسین کلانی  بازیکن برجسته تیم  پرسپولیس اظهار کرده بود اگر پیروز نمی‌شدیم برای همیشه فوتبال را ترک می‌کردم. نکته جالب در این زمان آن که بعد از مسابقه سپهبد خسروانی مدیر باشگاه تاج به باشگاه پرسپولیس یک سبد گل فرستاد.  همچنین کاپیتان تاج علی جباری گفت با این این همه نا مهربانی تماشاچیان برای ما اعصابی باقی نمانده است. مسابقه ازچنان استقبالی برخوردار شده بود که قیمت بلیت مسابقه به ۱۰۰ تومان نیز رسید .

نتیجه نیمه اول مسابقه یک بر صفر به سود پرسپولیس بود و در پایان نیز تیم پرسپولیس چهار بر یک برای اولین بار توانست بر تیم تاج غلبه کند. جمعه پانزدهم اسفند استادیوم امجدیه برای دیدار تیم‌های پرسپولیس و تاج شاهد بیش از 3۵ هزار تن تماشاگربود  که به معنی پر شدن تمام سکوهای این استادیوم قدیمی به شمار می آید داوری مسابقه بر عهده داود حیدری و کمک داوران جمشید اخباری و ایرج نیک‌رفتار .دروازه بان تیم تاج ناصر حجازی بود که از دقیقه ۶۸ تعویض شد و جای خود را به منصور رشیدی داد.همایون بهزادی بازیکن پرسپولیس بعد از برخورد با عبداللهی مدافع تیم تاج مصدوم شد و به دلیل مصدومیت از ناحیه صورت از زمین در دقیقه 31 از زمین مسابقه خارج شد. گلهای پرسپولیس در دقایق ۴۲ و ۹۰ توسط حسین کلانی ۵۷ صفر ایرانپاک و ۷۴ محمود خوردبین برای پرسپولیس به ثمر رسید و در دقیقه ۷۵ علی جباری کاپیتان تیم تاج گل این تیم را به ثمر رساند 

اما یک اتفاق بد که متاسفانه بعدها نیز تکرار شده است نیز رخ داد.در لحظات نخستین پایان مسابقه امجدیه که گروهی از تماشاچیان پس از پیروزی پرسپولیس به وجد و شادی آمده بودند. ناگهان مشاهده کردند گروهی تماشاگر بی فکر و عاقبت اندیش در قسمت بالای در خروجی بازیکنان با پرتاب تکه های یخ زده و شیشه خالی های نوشابه برای دقایقی چند این شادی و رضایت را به خاطر دیدار بازی خوب و بی نظیر به ناراحتی و نگرانی تبدیل کرد. در نتیجه یکی از همین پرتاب ها بود که جسمی برنده به صورت جباری کاپیتان پر ارزش تاج و آشتیانی چهره محبوب پرسپولیس برخورد کرد و این دو نیز نظیر چند تن دیگراز بازیکنان در  زمان خروج از میدان مسابقه مصدوم به رخت کن  رفتند .

از چندین روز پیش از بازی تب این دیدار همه ایران را پر کرده بود تماشاگران شیفته دیروز از ظهر تریبون های سرد و یخ زده امجدیه را مالامال پر کرده بودند. اهمیت بیشترین دیدار با اهمیت این دیدار تاج و پرسپولیس گذشته از رقابت این دو حریف دیرینه به خاطر دگرگونی بود که نتیجه این مسابقه در رده بندی صدقه جدول مسابقات قهرمانی باشگاه های کشور به وجود می آورد و پرسپولیس با شکست ۴ بر یک تیم تاج در این دیدار توانست برای نخستین بار در طول مسابقات صدرنشین جدول بازیها گردد .نکته قابل  توجه اینکه درهفته قبل از آن پرسپولیس با شکست دو بر هیچ برپا س ،تیم پیش آهنگ قبلی بازی ها نخستین شگفتی را خلق  کردند .پرسپولیس در روز یکشنبه بازی قبل از مسابقه با تاح، نیز با ۸ بار گشودن دروازه تاج نوشهر با روحیه مضاعفی برای این دیدار حضور یافته بود.به همین دلیل  پرسپولیس با همان آرایش دو دیدار قبلی خود به میدان نبرد با تاج پا گذارد. اما تیم تاج با مشکلاتی مواجه بود. دو بازیکن اصلی خط دفاعی این تیم یعنی مسعود معینی و نصرالله عبداللهی در چند بازی قبل به دلیل مصدومیت مدتی تمرین نداشتند.آنها در این مسابقه و پس از مدتی دوری از بازی ها برای این دیدار بزرگ به میدان فرستاده شده بودند. البته سابقه مصدومیت آنها در بازی شان تاثیر زیادی گذاشته بود. 

image 33 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وضعیت هوا همواره بر روی بازی های تیم تاج و پرسپولیس تاثیرگذار بوده است در مسابقه قرار بود پنجشنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۴۷ بازی بین تاج و پرسپولیس برگزار شود .این مسابقه از جهت دیگر نیز دارای اهمیت بود چون هر یک از دو تیم در صورت پیروزی در مسابقه قهرمان باشگاههای تهران میشد ا.ما ریزش برف در تهران موجب گردیدمسابقه بین دو تیم از روز پنج شنبه به روز جمعه ساعت ۳:۳۰ دقیقه بعد از ظهر موکول شود کارگران هم  با پارو مشغول پاک کردن برف میدان امجدیه  شدند تا زمین برای برگزاری مسابقه آماده شود .این مسابقه که در روز بعد ،جمعه برگزار شد با نتیجه صفر بر صفر تمام شد.

تیم های پرسپولیس و استقلال تاکنون 69 دربی را برگزار کرده اند که در شصت و نه دیدار گذشته دو تیم، 21 پیروزی برای استقلال 18 برد برای پرسپولیس بوده و سی بازی به تساوی انجامیده است. البته سه بازی با رای فدراسیون فوتبال 3 بر صفر به سود استقلال اعلام شد . ویک دیدار نیمه تمام بعلت پیروزی یک برصفر استقلال در حین دیدار در این آمار به سود آبی پوشان لحاظ شده است .

image 35 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *