یکصد وهشتاد ویکمین جلسه از سلسله نشستهای صبح پنجشنبه های مجله بخارا اختصاص یافته به دیدار و گفتگو با دکتر ابتهاج نوایی که در ساعت نه صبح پنجشنبه پنجم دی ۱۳۹۸ در موسسه هنر فردا برگزار می شود.
ابتهاج نوایی، دندانپزشک، ارتودنتیست و مترجم ادبی است.
او که زاده‌ی سال ۱۳۴۳ در بروجن است، مراحل تحصیل خود تا دریافت دیپلم دبیرستان را در اصفهان سپری کرد و برای ادامه تحصیلات رهسپار کرواسی شد. وی دکترای دندانپزشکی را در سال ۱۹۹۵ و تخصص ارتدونسی را در سال ۱۹۹۸ از دانشگاه زاگرب اخذ کرده است.
در کنار پیشه اصلی اش ، متون ادبی متعددی از شعر و نثر را از زبان بوسنیایی ، کراوتی و صربی به زبان فارسی و آثار فارسی گوناگونی را به آن زبانها ترجمه کرده است . تا کنون ده کتاب از ترجمه‌های او در ایران و کرواسی منتشر شده است از جمله کتاب «جُنگ شعر فارسی از سدهٔ دهم میلادی تا امروز» او که به زبان کرواتی است، برندهٔ جایزهٔ اول بخش مطالعات ادبیات فارسی در بیست و هشتمین دورهٔ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شده است.

image 148 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دکتر نوایی افزون بر عضویت در انجمن دندانپزشکان و ارتدنتیست های کرواسی، رئیس انجمن فرهنگی ایران و کرواسی و عضو انجمن مترجمین ادبی جمهوری کرواسی نیز هست . در سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از شانزده مترجم برتر کرواسی برگزیده شده است .
در عرصه ی ترجمهٔ فیلم، تا کنون ۲۳ فیلم از سینمای ایران را به زبان کرواتی ترجمه کرده که همگی از تلویزیون سراسری کرواسی پخش شده است .
موسسه هنر فردا . اتوبان حقانی . نرسیده به چهارراه جهان کودک . نبش دیدار شمالی . پلاک ۲۷

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *