“آژنگ نیوز”:رضا نیازمند در سال ۱۳۰۴هجری شمسی در همدان متولد شده است بین سن ۶ تا ۷ سالگی به تهران مهاجرت نموده و تحصیلات خود را در این شهر دنبال کرد.

image 149 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیپلم  خود را از مدرسه دارالفنون  اخذ می کند سپس تحصیلات خود را در دانشکده صنعتی ایران و آلمان دنبال می نماید. دانشنامه مهندسی معدن و ذوب فلزات خود را از این موسسه دریافت می دارد پس از پایان تحصیلات در کارخانه ونک به عنوان مهندس کارخانه مشغول به کار می‌شود .هنگام تحصیل در دانشکده صنعتی ایران و آلمان  یک کتاب محاسبات مکانیکی که به زبان آلمانی بود به نام” تابلن بوخ “که هر مهندس آلمانی یکی از این کتاب ها را در جیب داشت، ترجمه و چاپ کرده که بسیار فروش رفت .بدین نحو که  هر که با ماشین ابزار کار می کرد یکی خرید و در جیب داشت این کار موجب شناسایی وی  بین تمام مهندسین شد و راه ترقی آتیه را باز کرد.  در دهه ۳۰-۴۰چیزی نگذشت که کارخانه های نساجی ایران خصوصاً کارخانه های دولتی یکی بعد از دیگری تعطیل شد. دلیل آن هم کمبود قطعات یدکی صنایع نساجی بود .در آن زمان در ایران تمام صنایع دولتی تحت سرپرستی یک موسسه به نام بنگاه صنعتی و بعد بانک صنعتی قرار داشت.

image 150 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یک روز رئیس آن  مرکز نیا زمند  را احضار کرد و به او  گفت که می خواهم قطعات این صنایع نساجی را به گونه ای تولید و تهیه کنیم .تولید قطعات و احیاء صنعت نساجی که تعطیل شد ه بود،کار بسیار مشکلی بود. به  قدری که اگر قرار به تولید بود سالها طول می‌کشید تا کارخانه ها راه اندازی شود.نیازمند می گوید: “هنگامی که از کارخانه های مختلف بازدید می کردم ناگهان فکری به ذهنم رسید. دیدم ماشین هایی از کار افتاده همه یا یک یا دو قطعه فرسوده دارند. من می توانم تمام قطعات یک ماشین خوابیده را جدا کنم و با قطعات سالم آن چند ماشین خوابیده را به راه بیاندازم . فوری دستور دادم ۱۰% ماشین های خوابیده قطعاتش جدا شود و از قطعات آنها برای تعمیر ماشین های خراب شده استفاده کنند .به این ترتیب بیش از ۵۰ درصد ماشین آلات کارخانه ها تعمیر شد و شروع به کار کردند . در تهران نیز این فرصت به وجود آمد تا قطعات زیادی ساخته و به کارخانه ها فرستاده شود. این موضوع موجب شد به عنوان متخصص امور نساجی شهرت یافتم” در سالهای بعدی رضا نیازمند مرکزی به نام مرکز راهنمایی صنایع در وزارت اقتصاد تاسیس کرد تا به صنایع جدید کمک کند. هنگامیکه او  رئیس مرکز راهنمایی صنایع می‌شود، عنوان می‌دارد که دادن خدمات به صنایع به طور مجانی نمی شود و برای ارائه خدمات به صنایع قرارداد بسته و پول می گیرد و در نتیجه خدمات مورد نیاز صنایع نیز تامین می‌شد .به این ترتیب بدون دریافت کمک مالی از دولت و فقط به اتکای فروش خدمات مدیریتی  این موسسه فعالیت خود را تداوم بخشید به گونه ای که به دنبال آن سازمان مدیریت صنعتی به وجود آمد که هم اکنون نیز به صورت مستقل مشغول فعالیت است. در این زمان یک اقدام مهم دیگر وی تاسیس موسسه استاندارد است.

image 151 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع اقدام بسیار مهم دیگری بود که توسط نیازمند صورت گرفت .بدین نحو که بازدیدی که مقامات کشور از موسسه نوسازی صنعتی ایتالیا داشتند موجب گردید موسسه مشابهی در ایران تاسیس کنند .رضا نیازمند به ایتالیا رفته و اساسنامه این موسسه را مطالعه کرده و بر اساس آن قانون مخصوصی برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع نوشته شد. پس از بحث های متعدد این نوشته ها تبدیل به یک لایحه شده و نیازمند  آن را به مجلس شورای ملی و سنا برده و با دفاع از آن ،آنها را به تصویب می‌رساند .با تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، برنامه اصلی تقویت صنایع سنگین کشور است که تاسیس کارخانه ذوب آهن یکی از این صنایع به شمار می آید.

image 152 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رضا نیازمند چهار سال در سمت رئیس این سازمان فعالیت می نماید در این چهار سال، چهار کارخانه ماشین سازی تبریز با همکاری کشور کشور چک و اسلواکی ،کارخانه تراکتورسازی تبریز با همکاری کشور رومانی، کارخانه ماشین سازی اراک با همکاری اتحاد جماهیر شوروی و کارخانه آلومینیوم ایران ،راه اندازی می شود. مهندس نیازمند پس از انقلاب اسلامی به آمریکا رفت و در دوران اقامت طولانی خود در آنجا دکترای خود را در رشته مدیریت صنعتی اخذ کرد او در سال ۱۳۵۷ به سمت مشاور معدنی رئیس جمهور پاناما منصوب شد.

وی در سال ۱۳۹۶ و در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *