آتش نشانی تهران برای توسعه ی عملیات مأموران آتش‌نشانی و امداد و نجات در آذر ماه ۱۳۴۹طرحی تدوین کرد. به موجب این طرح ۵۰ میلیون ریال برای خرید تجهیزات و ابزار جدید کار در اختیار این واحد شهری گذارده شد.

 دلیل این امر نیز چنین عنوان شده :در مدت چند سال گذشته(دهه ۴۰) تعداد آپارتمان ها و آسمان خراش ها در تهران افزایش یافته و ارتفاع این ساختمان ها به دو برابر بلندی نردبانهای نجات رسیده است .

image 35 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آتش نشانی های تهران به ناچار به ماموران خود را  برای عملیات نجات در ساختمانهای بلندآماده کرده و از مدت ها پیش این مأمورین عملیات نجات مردم را حین آتش سوزی طبقات فوقانی ساختمان ها تمرین کرده اند .این تمرین های مهم جالب و در عین حال خطرناک شب هنگام در ساختمان های بزرگ انجام شده و معمولا مجسمه های لاستیکی و آدم‌های فرضی را از ارتفاعات بلند و آپارتمان‌ها پایین آورده اند. ماموران آتش نشانی عقیده دارند که مردم باید در این زمینه تعلیم ببیند. آنها می گویند که آپارتمان نشینی و وظایف ماموران آتش نشانی را وارد مرحله تازه ای کرده و بی تردید ایجاد هماهنگی بین ساکنان آپارتمانها و مأموران هنگام بروز حریق مفید است.

 اداره آتش نشانی دراین زمان (۱۳۴۹)مجهز به تمام وسایل مدرن و خاموش کننده آتش است. مأموران آن قادرند از طریق هوا و ایجاد تونل در سطح زمین با استفاده از ورودی آب و وسائل شیمیایی و با استفاده از نردبان ها در هر ارتفاعی آتش را مهار کنند . با این حال ماموران عقیده دارند که چاپ کتابچه هایی که حاوی آموزش لازم برای مردم بوده،تا  به آنها بیاموزد که در مواقع بروز آتش در ساختمانهای بلند ،چه باید بکنند ،کاملاً ضرورت دارد .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *