“آژنگ نیوز”:سینما در جامعه قدیمی ایران نقش مهمی داشت.در مهرماه سال ۱۳۵۰ بررسی جالبی توسط انجمن اولیا و مربیان انجام گرفت .بر اساس آن روشن شده خانمها خصوصاً دختران جوان کمتر از آقایان به سینما رفتن علاقه دارند .

 به طور کلی در بین کسانی که بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند و به سینما میروند، از صد نفر فقط ۱۸/6 زن هستند و به نسبت 81/14 درصد رقم آقایان در اقلیت کامل قرار دارند.به طور کلی در بین سینما روندگان دارندگان تحصیلات دوره  دوم متوسطه  یا دیپلم با رقم معادل ۳۵.۲ درصد بیشترین رقم سینمارو ها را تشکیل می‌دهند و البته دیپلمه های بیکار در این مورد نیز اکثریت دارند. و به نسبت تحصیل کرده ها بی‌سوادان یا نوسوادان کمتر از دانشجویان و لیسانسه ها به سینما رغبت  دارند. ۳۸.۹ درصد از جوانان تنها سینما رفتن را ترجیح می‌دهند و61/1 درصد از جوانان با همراه به سینما میروند. آنهایی  که تنها سینما می روند به دو گروه تقسیم می شود .یک گروه پاسخ دادند که ما مستقل هستیم و نیازی به اجازه اولیا نداریم .گروه دوم که بیشتر طبقه نوجوان بوده‌اند، مخالفت پدران و مادران خویش را با سینما رفتن به ویژه فیلمهای مورد علاقه آنان دلیل این امر ذکر کرده‌اند.

image 28 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این آمار اختلاف سلیقه جوانان راحتی در مورد سینما رفتن با خانواده های خود نشان می دهد. جوانان  سانس های ۳ بعد از ظهر را برای سینما رفتن انتخاب می‌کنند.این گروه  اکثراً جوانانی هستند که در ساعات مدرسه ترجیح می‌دهند به سینما بروند.

 این دسته از جوانان در جواب این سوال که اگر در مدرسه درس مهمی از نظر خودتان داشته باشید، ترجیح می‌دهید به سینما بروید؟ جواب مثبت داده‌اند . پرسشنامه هایی که در سانس های سه بعد از ظهر درسالن سینما پر شده، اکثر پاسخ‌دهندگان اش را جوانان فراری از مدرسه تشکیل می‌دادند.

 ۸۵ درصد از جوانان بدون موافقت اولیای خود و ۵۸ درصد ازآنها با موافقت اولیا به سینما میروند و البته سینما رفتن با دوستان خود را بیشتر از همراهی خانواده دوست دارند.

image 27 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
تاریخ افتتاح خرداد 1347

  نکته دیگر آنکه ،عامل شغلی در گرایش جوانان به سینما موثر است. البته این عامل در مردان و زنان متفاوت است. به این معنی که  تعداد شاغلین مرد سینما رو بیشتر از زنان است.شاغلین کارهای هنری، کمتر از سایر مشاغل به سینما میروند. اکثر جوانان سینما  روی  تهران به طور متوسط در هفته یک الی دو بار به سینما میروند و اکثر این عده دارندگان درآمد ماهانه تا ۵۰۰ ریال هستند. به این ترتیب  هر چه  بر درآمد جوانان افزوده می گردد، از تعداد دفعات سینما رفتن آنها کاسته می‌شود. اکثر جوانان سینما رفتن را فقط از جهت تفریح و سرگرمی دوست دارند و آن را دلپسند ترین سرگرمی مورد علاقه خود ذکر کرده اند .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *