با بررسی تاریخ مطبوعات ایران در می یابیم ،روزنامه صور اسرافیل از استثنائات مطبوعات به شمار می آید.استقبال از این روزنامه از سوی مردم و تیراژ بالای آن بیانگر نقش و اهمیت این روزنامه در تاریخ معاصر است.

بعد از مرگ مظفرالدین شاه و به پادشاهی رسیدن محمد علی شاه روزنامه های زیادی در ایران و خارج از ایران به زبان فارسی منتشر شده است از جمله روزنامه های  مجلس، حبل المتین، مساوات و صور اسرافیل.

این روزنامه آخری طرف توجه همه واقع شده بود میرزا جهانگیرخان شیرازی و میرزا قاسم خان تبریزی مدیران آن بودند. دهخدا سردبیر و نویسنده مقالات اساسی و چرند و پرند های این روزنامه بود شماره چاپ شده آن هم  ۲۴ هزار نسخه بالغ گردید.

عبدالله مستوفی می‌گوید من در تهران نبودم ازدحام مردم را در خرید این روزنامه ببینم  ولی خودم در  پطرز بورغ هر روز می شمردم تا هفته به سر  آمده این چهار صفحه روزنامه به دستم برسد .مقالات اساسی آن جدی و محکم و صحیح با موازین علمی مطابق بود .چرند و پرند در شوخی و ظرافت به منتها درجه بود.خیلی ها می‌خواستند از چرند و پرند دهخدا تقلید کنند.

image 122 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ولی تا امروز کسی را ندیده ام که از عهده این کار برآمده باشد. حتی از قلم خود آقای دهخدا هم که در چند  سال بعد مطالب فکاهی روزنامه ایران را می‌نوشت، نظیر چرند و پرند صور اسرافیل بیرون نیامد .

بله نویسنده باید موقع مناسب هم به دستش بیفتد. آن  آزادی بی آلایش دوره مشروطه این قبیل نوشته را هم به وجود می آورد.

روزنامه صور اسرافیل در نهایت توسط طرفداران محمد علی شاه بسته شد. میرزا جهانگیر خان یکی از دو مدیر روزنامه صور اسرافیل توقیف شد .

اما علی اکبر دهخدا به همراهی تقی زاده و چند تن دیگر به سفارت انگلیس رفتند .سپس باکمک سفارت انگلیس اجازه حاصل کردند که به سلامت کشور ایران را ترک گویند.او بدین وسیله خود را خلاص کرد. 

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *