بزرگترین بمب زیر دریایی یافت شده در لهستان در هنگام تلاش برای خنثی کردنش، در زیر آب منفجر شد.

سال گذشته ، مقامات لهستان در زیر سطح آب یک یادگار بی عیب و نقص از جنگ جهانی دوم  را کشف کردند.این یادگاری یک بمب عظیم منفجر نشده بود. مقامات سعی کردند ، بزرگترین بمب منفجر نشده که تاکنون در لهستان پس از جنگ پیدا شده است ، را خنثی کنند.

این بمب در عمق 40 فوت زیر سطح دریای بالتیک درست در ساحل سووینوژسکی ، یک شهر بندری در لهستان کشف شد.

طول این بمب بیش از 20 فوت و وزن آن 5.4 تن بود . تقریباً نیمی از این وزن به مواد منفجره اختصاص داشت.

این یکی از بمب های جنگ جهانی دوم بود که به دلیل رعب آور بودن ، “تالبوی” لقب گرفت. طبق گفته یکی از مورخان محلی ، تالبوی ها طوری طراحی شده اند که در زیر هدف منفجر شده و باعث ایجاد امواج انفجار می شود که هدف را از بین می برد.

image 118 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شهر بندری سووینوژسکی محل استقرار یکی از مهمترین پایگاههای نیروی دریایی آلمان در دریای بالتیک بود. بنابراین ، تلاش های زیادی برای بمباران این منطقه از سوی نیروهای متفقین مشاهده شد.

هنگامی که Tallboy در سال 2019 کشف شد ، فقط لبه بمب از آب بیرون زده و قابل مشاهده بود.

پیش از اجرای برنامه های خنثی سازی  و در زمانی که بمب منفجر نشده بود ، حدود 750 نفر از ساکنان این شهر کوچک توسط مقامات تخلیه شده بودند.

نیروهای دریایی لهستان قصد داشتند با استفاده از یک دستگاه کنترل از راه دور بمب را بدون ایجاد انفجار ،خنثی کنند.

از این  روش بدین سبب قرار بود استفاده شود که نیروی دریایی لهستان به دلیل نگرانی از بین بردن پلی که در فاصله 1600 فوت دورتر از محل بمب واقع شده بود، روش سنتی تر انفجار کنترل شده را رد کرده بود.

اما عملیات  مطابق برنامه پیش نرفت. در نتیجه تخریب با کنترل از راه دور ،باعث بوجود آمدن  انفجار بزرگی در زیر آب شد.

ستوان Cmdr Grzegorz Lewandowski ، سخنگوی ناوگان دفاع هشتم ساحلی نیروی دریایی لهستان که سرپرستی مأموریت را بر عهده داشت ، گفت: “روند خنثی سازی به انفجار تبدیل شد.اما بهر حال این شی را می توان خنثی شده دانست ، دیگر تهدیدی برای کانال حمل و نقل Szczecin-Swinoujscie نخواهد بود.”

خوشبختانه ، هنگام انفجار بمب ، هیچ کس آسیب ندید ، از جمله همه غواصان نیروی دریایی که در هنگام تخلیه بمب در زیر آب بودند. علیرغم ترس اولیه از اینکه یک انفجار می تواند منجر به خسارت زیرساختی در اطراف سایت شود ، هیچ آسیبی به هیچ سازه یا ساختمان نزدیک وارد نشد.

اگرچه یافتن یک بمب غیرقابل انفجار باقی مانده از جنگ ممکن است یک اتفاق تکان دهنده به نظر برسد ، اما در حال حاضر این یک اتفاق عادی در سراسر اروپا است.

به ویژه در آلمان ، کشف بمب های منفجر نشده از جنگ جهانی دوم به اندازه کافی اتفاق می افتد .به گونه ای که پیدا  کردن بمب به یک روال استاندارد ،در زمان قبل از شروع پروژه های ساختمانی تبدیل شده است.

طبق گفته مورخ “جنس ونر” ، در طی جنگ جهانی دوم بین 1.3 و 1.4 میلیون بمب در خاک آلمان ریخته شده است – و حدود 10 درصد آنها هرگز منفجر نشده اند. ارزیابی اینکه چند بمب منفجر نشده در دوران مدرن امروز باقی مانده دشوار است.

image 119 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وقتی مقامات این بمب های پنهان را پیدا می کنند ، این موضوع یک چالش عمومی محسوب می شود ، به ویژه هنگامی که بمب در یک منطقه پرجمعیت کشف می شود. در سال 2017 ، یک بمب عظیم منفجر نشده 4000 پوندی “کلان باستر” در کلان شهر فرانکفورت پیدا شد که منجر به تخلیه 70،000 یا حدود 10 درصد از ساکنان شهر شد.

با این وجود ، کارشناسان می گویند خطر بوجود آمدن آسیب ناشی از انفجار یک بمب منفجر نشده، بسیار کمتر از برخورد صاعقه است.

ترجمه علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *