چگونه یک خانواده می تواند ثروتمند و مشهور شود؟ طبق مطالعات  جدید جامعه شناسی  ، حرکت یک فرد یا خانواده از طبقات پایین اجتماعی به طبقه بالا و شهرت یافتن به عنوان خانواده های منحصر به فرد، فقط چند نسل طول نمی کشد ،بلکه قرن ها به  طول می انجامد.

محققان نه تنها با سنجش درآمد و ثروت، بلکه شغل ، تحصیلات و ماندگاری ، دریافتند که خانواده های طبقه متوسط 300 تا 450 سال طول کشیده به عنوان طبقه بالا شناخته شوند.

هم چنین در کل جوامع ، خانواده های فقیر ، به عنوان یک کل ، 10 تا 15 نسل  به طول انجامیده تا خود را به طبقه متوسط برسانند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا ، دیویس و دانشکده اقتصاد لندن این تحقیق را انجام داده و آن را در مجله “طبیعت بشر” منتشر کردند. محققان مطالعه خود را بر اساس خانواده هایی با نام خانوادگی منحصر به فرد انجام دادند. نام خانوادگی منحصر به فرد این امکان را برای ردیابی خانواده ها از طریق سلسله شناسی و سایر سوابق عمومی فراهم ساخت. در انگلیس ، این نامهای اشرافی شامل آتلیه ، بوندوک ، بالفور ، برامستون ، چسلین و کونینگام بودند.

image 46 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دانشمندان علوم اجتماعی به دنبال نام خانوادگی منحصر به فرد طبقه بالا، در بین دانشجویانی بودند که بین سالهای 1170 تا 2012 در دانشگاههای آکسفورد و کمبریج تحصیل می کردند  ،به علاوه صاحبان دارایی ثروتمند بین سالهای 1236 تا 1299 نیز مورد نظر بودند.همچنین سوابق اداری که از سال 1858 – که در مراجع مختلف بریتانیا موجود است،مورد بررسی قرار گرفت.

آنها دریافتند که تحرک اجتماعی در اواخر قرون وسطای انگلیس بدتر از انگلیس مدرن نیست. صنعتگران روستایی بی سواد در سال 1300 هفت نسل طول کشیدند تا کاملاً به نخبگان تحصیل کرده در سال 1500 بپیوندند. همچنین بر اساس آمار درگذشتگان ، بین سال های 1999 و 2012، نام یک نفر  از 181 خاندانهای مشهور و خانواده های ثروتمند در اواسط قرن نوزدهم وجود داشته  ، در مقابل نیز سه نفر از افراد ثروتمند معمولی  درگذشته اند.

البته به نظر می رسد کاهش زیاد سرعت تحرکات کلی اجتماعی ، بدون توجه به نیروهای سیاسی در کار ، یک پدیده جهانی است.

با  این حال پژوهش ها در قرن نوزدهم نشان داده  13 نام خانوادگی غیرمعمول چینی در بین نخبگان تحصیل کرده وجود داشته است.

امروز ، با وجود انقلاب کمونیستی چین ، تحولات اجتماعی انقلاب فرهنگی و تبعید خانواده های زیادی به تایوان و هنگ کنگ ، دارندگان این 13 نام خانوادگی همچنان به صورت مؤثر به عنوان اساتید و دانشجویان در دانشگاه های نخبه ، مقامات دولتی و روسای آن فعالیت می کنند.

image 48 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یعنی گرچه  افزایش خاندانهای مشهور چشمگیر نبوده ،اما از تعداد خاندانها نیز کاسته نشده است.

محققان مطمئن نیستند که چرا سرعت تحرک اجتماعی ، به رغم نیروهای بیرونی سیاسی و اجتماعی ، همچنان آهسته است، آنها حدس میزنند تغییرات ژنتیک ممکن است نقشی  در این موضوع داشته باشد.

جامعه ایالات متحده  سابقه تاریخی زیادی ندارد و به بیان دیگر حتی به اندازه کافی پیر نیست که بتوان  نظریه محققان را در آنجا  آزمایش کرد. اما این مانع نشده است که بسیاری از پژوهشگران از شناسایی برخی نام های خاص  وثروتمند در ایالات متحده خودداری کنند.

به عنوان مثال ، در حال حاضر حدود 100 نفر از خانواده ملون زنده اند که 12 میلیارد دلار ثروت مشترک دارند ،این دارایی  ثمره بانکی است که پدرشان اندرو دبلی ملون در اواسط دهه 1800 تأسیس کرده است.

همچنین چند صد عضو زنده راکفلرز 10 میلیارد دلار ثروت دارند که از زمان تأسیس شرکت نفت استاندارد  توسط ،جان دی راکفلر در سال 1870 آغاز شد.

هم اینک خانواده کندی با دارایی تنها با یک میلیارد دلار ثروت  و سلسله های خانوادگی کمتر وجود دارند با این حال 30 وارث کندی با این ثروت زندگی می کنند.

نمونه دیگر ثروتمندترین خانواده جهان ، والتون ها  هستند که ثروت خود را به تأسیس وال مارت در سال 1962 بدست آورده  و همچنان  موقعیت خود را تثبیت کرده اند.

image 49 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با این توصیفات باید  عنوان کرد که زمان خواهد گفت که چه مدت طول می کشد تا این وارثان تا آخر مسیر حیات خاندانشان  حرکت کنند .

در مجموع محققان معتقدند ، اگر فردی  یک نام خانوادگی منحصر به فرد داشته باشد ، می توان به کمک آن دریافت  که اجداد آن فرد در کجا کار کرده اند ، چقدر خوب تحصیل کرده اند و چقدر عمر کرده اند .

تمامی این علائم به گفته محققان بیانگر جایگاه آن خانواده  در سلسله مراتب اجتماعی است.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *