“آژنگ نیوز”:پرسپولیس اولین کشتی سازمان جدید دریانوردی ایران در ۲۳ شهریور ماه سال ۱۳۳۶در سواحل کشور زیبای هلند به آب انداخته شد.
قرار بود این کشتی مسافری چند هفته بعد در حالیکه پر چم سه رنگ ایران و فراز آن در اهتزازبود وارد آبهای ساحل خلیج فارس شده و در کنار یکی از اسکله های بندر خرمشهر پهلو بگیرد.
این کشتی پرس پلیس نام داشت و متعلق به ناوگان سازمان جدید دریانوردی ایران بود که شالوده آن در سال ۱۳۱۵ خورشیدی ریخته شد و حتی در آن زمان در صدد تأسیس یک بحریه ملی بر آمده بودند و هیئتی راهم قبل از جنگ جهانی دوم؛ مأمور مذاکره با کارگاههای کشتی سازی هلند نموده بودند که بواسطه وقایع جنگ دوم جهانی اجرای این تصمیم معوق ماند.

تشکیل سازمان جدید
سازمان جدید دریانوردی ملی ایران در آبانماه۱۳۳۳ بوجود آمد که سرمایه اصلی این شرکت در آن روز ۱۰ میلیون ریال بود.یکسال بعد یعنی در شهریور ماه سال ۱۳۳۴ شرکت ملی نفتکش ایران با سرمایه ۱۹۰ میلیون ریال تشکیل و به آن ضمیمه شد که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت دریانوردی ملی ایران و ۵۰ درصد مابقی متعلق به اداره املاک و مستغلات پهلوی بود .
قرار بود با سفارش دو کشتی بزرگ نفت کش و دو کشتی مسافری ساحلی سرمایه این شرکت ها بچند برابر افزایش یابد.
همچنین از طرف شرکت ملی نفتکش ایران اقدام به سفارش دو کشتی بزرگ نفتکش ۳۳ هزارتنی به یکی از کارگاههای بزرگ کشتی سازی هلند داده شده بود که ساختمان نیز در تیر ماه ۱۳۳۵ خورشیدی در کارگاه ؛دورولم؛ واقع در نزدیکی بندر روتردام هلند طی مراسمی آغاز شد.
در این مراسم آقای مفتاح وزیر مختار ایران در هلند و آقای احمدمهبد مدیر عامل شرکت ملی نفتکش و دریانوردی ایران و گروه کثیری از شخصیتهای برجسته کشور هلند حضور داشتند. قرار بود تا سال ۱۳۳۷ خورشدی ساختمان این کشتی به اتمام میرسد و ساختمان دومین کشتی شروع شود .
ارزش هر یک از این کشتیهای نفتکش در آن زمان بین ۹ تا ۱۰ میلیون دلار بود که قرار بود در آینده بوسیله آنها قسمتی از محمولات نفتی ایران مستقیماً ببازارهای فروش حمل و عرضه شود.
بر اساس برنامه ریزی های آینده ؛ساختمان دومین کشتی مسافر بری ساحلی ایران نیز قرار بود از مهر ماه سال ۱۳۳۶ شروع شود.طراحی شده بود که کشتیهای شرکت ملی بین کلیه بنادر جنوبی ایران منجمله خرمشهر آبادان – شاهپور بوشهر – لنگه -عباسی – جاسک و چاه بهار و همچنین بنادر همجوار کویت – بصره و کراچی ایاب و ذهاب نموده و به نقل و انتقال مسافرین بخصوص در مواقع حج و حمل بارو پست بین این بنادر بپردازند.
هر یک از این دو کشتی ساحلی دارای چندین کوپه درجه یک بود و علاوه بر این در مواقع حج گنجایش
۳۰۰ نفر مسافر را داشت که هر دو کشتی میتوانستند روزانه ۷۰۰ نفر از زائرین را از دو بندر مختلف خرمشهر و شاهپور به دهران(ظهران) حمل نمایند و کرایه مسافرت زائرین در ایام حج با استفاده از وسائل راه آهن و کشتیهای مسافربری ناوگان تجارتی ایران به یک چهارم قیمتی که با هواپیما صورت می گرفت تقلیل می یافت.

آموزش ناخدایان ایرانی
از طرف شرکت های مزبور برای رشته های مختلف ناخدائی و مهندسی کشتیرانی بحر پیمائی ایران عده ای دانشجو به کشورهای خارجی اعزام شدنددرهمین زمان؛ ۸ نفردانشجو در کشور هلند مشغول تحصیل بودند که بزودی سال سوم تحصیلی آنان آغاز میشد . این دانشجویان عبارت بودند. از آقایان حجت معین شیرازی – کاوشی -طباطبائی- اسبقی مجرب – ذره پرور -چینی و فضیلی که از قرار معلوم آقای حجت بین شاگردان در سال اول تحصیلی رتبه اول را حائز گردیده بود . آقای علی طباطبائی اسبقی با دختر یکی از خانواده های بر جسته هلندی ازدواج کرده و همسر وی نیز در رشته بحر پیمائی به شوهر خود کمک میکرد. دانشجویان مزبور قرار بوددر مراجعت در کشتی های ناوگان تجارتی ایران مشغول کار شوند.
تهیه و تدوین:حسن محرابی
گروه گزارش
