“آژنگ نیوز”:در ابتدای سال ۱۳۳۶ خورشیدی طور متوسط صداتومبیل جدید از دروازه های تهران داخل شهر شده و برای شماره گزاری به مامورین مربوطه مراجعه میکردند که از این تعداد ۳۰ دستگاه آن شخصی و ۷۰ دستگاه آن کرایه بود. کارشناسان در آن زمان با ترس و لرز اعلام میکردند: اگر وضع بهمین منوال پیش برود معلوم نیست عاقبت کارچه خواهد شد.

آمار اتومبیلها در سال ۱۳۳۶ خورشیدی
هم زمان با افزایش تعداد خودروهای وارداتی ؛تعداد متقاضیان گواهینامه رانندگی نیز روبه افزایش بود. اگر در آن روزگار کسی در راه شمیران در اراضی روبروی بی سیم و نزدیکی ضرابخانه عبور میکرد؛مشاهده مینمود که تعدادقابل توجهی ماشین هستند که به چپ و راست میروند. اینها داوطلبان گذراندن آزمایش رانندگی بودند که مأمورین مربوطه از آنها امتحان می گرفتند .به طور متوسط هر روز در حدود ۴٠ الی ۵۰ نفر پس از گذراندن امتحان لازم با خوشحالی تمام گواهی گرفته و با گرو گذاردن فرش و اسباب دنبال خریدن بک تاکسی میرفتند و کمی خیابانهای شیک تهران را برای عبور و مرور تنگ تر میکردند.

جلسه امتحان آیین نامه رانندگی
بد نیست بدانید درسال ۱۳۳۶ خورشیدی در تهران ۵۶ گاراژ مسافر بری و ۶۵ گاراژ باربری و در حدود ۴٠٠ توقف گاه و ٢۵٠ اتوشویی اتومبیل و ۴٠٠ تعمیر گاه و ۱۰ کلاس تعلیمات رانندگی وجود داشت که این وسائل نقلیه را در خود جا داده و برای فعالیت های بعدی آماده و رو براه می کردند.
بر همین منوال تهرانی که در گذشته تمام آن یک ساعته با درشکه زیر پا گذاشته میشد در این سال ؛ برای حفظ و حراست جان ساکنین آن سازمان وسیعی شکل گرفت.در این سازمان ١۴ نفر افسر کمر بسته حاضر به خدمت و دو اتومبیل مخصوص و ۲ موتور سیکلت دائم چشم براه تصادف ها بودند.
گروه تاریخ