“آژنگ نیوز”: آیا میتوانید تصور کنید که یک دوره کوتاه فقط ۱۲ ثانیه مسیر تاریخ را تغییر دهد؟ این یک لحظه «یافتم» نبود؛ زیرا اورویل و ویلبر رایت میدانستند که چه میکنند و چرا، و انتظار نتایجی را که در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ به دست آوردند، داشتند. آن روزی بود که برادران رایت اولین پرواز کنترلشده، پایدار و موتوردار را در مکانی که امروزه کیل دویل هیلز نامیده میشود، در چهار مایلی جنوب شهری کوچک به نام کیتی هاوک در ایالت کارولینای شمالی آمریکا، ثبت کردند. هواپیمای آنها، رایت فلایر، به مدت ۱۲ ثانیه پرواز کرد و ۱۲۰ فوت را طی کرد و بدین ترتیب نقطه عطف بزرگی در تاریخ هوانوردی ایجاد کرد. هرچند کند بود، اما اولین باری بود که یک هواپیما پرواز میکرد.

برادران چهار پرواز با رایت فلایر خود انجام دادند، سپس به کیتی هاوک برگشتند، از آنجا تلگرافی برای پدرشان فرستادند و او را از موفقیت خود مطلع کردند. نام کیتی هاوک ماندگار شده است زیرا شهر مدرن کیل دویل هیلز تا ۵۰ سال پس از این پروازها وجود نداشت و نزدیکترین سکونتگاه در آن زمان کیتی هاوک بود. جایی که اولین پرواز انجام شد این منطقه به این دلیل انتخاب شد که بادهای مکرر و سطوح شنی نرم آن برای آزمایشهای گلایدر برادران رایت مناسب بود، آزمایشهایی که آنها بیش از سه سال قبل از انجام پروازهای موتوری انجام دادند. سپس گلن کرتیس، چهرهای مهم در هوانوردی اولیه، پیشگام در طراحی و ساخت هواپیما و رقیب اصلی برادران رایت، حضور داشت.
اولین دستاورد بزرگ کرتیس در هوانوردی در سال ۱۹۰۸ حاصل شد، زمانی که او با هواپیمای «ژوئن باگ» پرواز کرد و جایزه علمی آمریکا را برای اولین پرواز عمومی از پیش اعلام شده بیش از یک کیلومتر در ایالات متحده به دست آورد. برادران رایت، تاجران دوچرخه در دیتون، اوهایو، بودند که در اواخر قرن نوزدهم وارد صنعت هوانوردی شدند. آنها از طریق تحقیقات دقیق، آزمایش و مهندسی، هواپیمای رایت فلایر، یک هواپیمای دوباله با موتور ۱۲ اسب بخار را توسعه دادند. این پرواز تاریخی در سال ۱۹۰۳ اولین باری بود که یک ماشین موتوردار و سنگینتر از هوا به پرواز کنترلشده و پایدار دست یافت. برادران رایت مشکلات حیاتی مانند بالابری، نیروی محرکه و کنترل را حل کرده و سیستم کنترل سه محوره را اختراع کردند که همچنان پایه و اساس هواپیماهای مدرن است. تا سال ۱۹۰۸، آنها هواپیماهای خود را در معرض دید عموم قرار دادند و جایگاه خود را در تاریخ تثبیت کردند.
در نگاه اول، ممکن است ارتباط پیشینه برادران رایت در فروش و نگهداری دوچرخه را نبینید. اما وقتی کار بر روی هواپیما را شروع کردند، این پیشینه به خوبی به آنها کمک کرد. برادران رایت مهارتهای مکانیکی لازم برای موفقیت در کار قبلی خود در دیتون، اوهایو را توسعه داده بودند. آنها با دستگاههای چاپ، دوچرخه، موتور و سایر ماشینآلات کار کرده بودند. تجربه آنها با دوچرخه به ویژه در طراحی اولین ماشین پرندهشان مفید بود. تجربه با دوچرخه به برادران درک درستی از تعادل و کنترل داد. ببینید که چگونه تخصص دوچرخه آنها به موفقیت آنها در هواپیما کمک کرده است:
جالب اینجاست که در حالی که برادران رایت تاجر دوچرخه بودند، گلن کرتیس مخترع و تولیدکننده موتورهای موتورسیکلت و همچنین دوچرخه بود. کرتیس که اندکی پس از موفقیت برادران رایت وارد عرصه هوانوردی شد، عضو انجمن آزمایشهای هوایی (AEA) بود، گروهی که الکساندر گراهام بل برای پیشرفت هوانوردی تأسیس کرده بود. در سال ۱۹۰۸، کرتیس با هواپیمای «ژوئن باگ»، هواپیمایی که خود طراحی کرده بود، پرواز کرد و جایزه علمی آمریکا را برای اولین پرواز عمومی بیش از یک کیلومتر از آن خود کرد.
این دستاورد توجه ملی را به او جلب کرد و بدین ترتیب رقابت او با برادران رایت آغاز شد. کرتیس سهم قابل توجهی در هوانوردی داشت. او موتورهای هواپیمای قدرتمندتر و کارآمدتری را توسعه داد، پیشگام استفاده از شهپرها برای کنترل جانبی (طرحی که برادران رایت در دادگاه به آن اعتراض کردند) شد و شرکت هواپیماسازی و موتورسازی کرتیس را تأسیس کرد که در اوایل قرن بیستم به یکی از مهمترین تولیدکنندگان هواپیما تبدیل شد. برادران رایت و گلن کرتیس درگیر یک نبرد حقوقی تلخ بر سر حقوق ثبت اختراع بودند.
برادران رایت که حق ثبت اختراع سیستم کنترل سه محوره خود را داشتند، از کرتیس به دلیل نقض حق ثبت اختراع شکایت کردند. این دعوی قضایی سالها ادامه داشت و پیشرفت هوانوردی در ایالات متحده را کند کرد. اما کرتیس به نوآوری ادامه داد و شرکت او برخی از موفقترین هواپیماهای آن دوران، از جمله Curtiss JN-4 ‘Jenny’ را تولید کرد که به هواپیمایی بسیار مورد استفاده در هوانوردی اولیه تبدیل شد. به طور خلاصه، رایتها و کرتیس نقشهای مهمی در تاریخ اولیه تولید هواپیما ایفا کردند.
گروه گزارش