“آژنگ نیوز”: مردم نقش اساسی  قابل توجهی در کارهای توسعه دارند .زیرا هر کدام ازمردم، استعداد، مهارت و توانایی منحصر به فردی دارند که برای توسعه مفید است. مردم در توسعه مفهوم ملت نیز مهم هستند. زیرا مردم ثروت می آفرینند و در واقع ثروت دستاوردملت است. جمعیت افراد با تعداد زیاد  ممکن است قدرت دولت را نیز به ارمغان بیاورند. کشوری با جمعیتی قابل توجه ،برای مراقبت از کشاورزی، تولید صنعتی، حمل و نقل، ارتباطات و سایر فعالیت های حیاتی، قدرتی در خور احترام میتواند بدست آورد. هر چه کشور افراد بیشتری داشته باشد، قدرت بالقوه آن بیشتر می شود، زیرا افراد بیشتری برای کار، فعالیت دردسترس بوده و با مشارکت آنها می توان کارهای بی شماری انجام داد.البته همه اینها منوط به آموزش و تربیت درست آحاد ملت است.

توسعه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آموزش و تربیت مردم

اکثر کشورها می‌دانند که مردم آن‌ها منابع مهمی هستند ،بنابر این از سیاست‌هایی برای ارتقای ویژگی‌های فیزیکی و فرصت‌های آموزشی آنها بهره میگیرند. در نتیجه، شهروندان آنها می توانند سهم بیشتری در امنیت، ثروت و توسعه کشور خود داشته باشند. به عنوان مثال، مهندسان توانایی های مفیدی در کارهای مهندسی دارند.

پزشکان متخصص در توسعه سلامت هستند. وکلا و سیاستمداران در خدمات عمومی و مدیریت دولتی و سیاست گذاری مهارت دارند. افراد کلیسا یا شهروندان مذهبی و معلمان توانایی ارائه راهنمایی اخلاقی و توسعه شخصیت را دارند. دانشمندان می توانند اختراعاتی را به نتیجه رسانده که به توسعه ماشین آلات و تولید مواد غذایی کمک می کند. سربازان برای محافظت و خدمت به ملت برای صلح و امنیت آماده هستند. بر این مبنا اهمیت یک مدیر هم  در یک سازمان در تصمیم گیری و مدیریت کارکنان و توسعه آنها روشن است.

نقش مردم بسیار گسترده است به عنوان نمونه در چنین وضعیتی کودکان نیزمهم هستند. زیرا آنها الهام بخش والدین در بینش و درک رشد هستند. بیشتر خانواده ها با وجود فرزندان خود انگیزه دارند تا برای آینده خود کار کنند. زیرا فرزندان آنها رهبران آینده در نسل بعدی هستند. این فرزندان،در آینده  آنها برای دستیابی به توسعه واقعی به عنوان نیروهای  پایدار قدرتمند و پرانرژی مورد توجه  واقع می شوند.

خانواده یک شکل اساسی از دوام اجتماعی است. بنابراین، ابزار اساسی توسعه نیز می باشد. به عنوان مثال در قانون اساسی فیلیپین خانواده به عنوان پایه و اساس کشور به رسمیت شناخته شده است.

توسعه2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خانواده یکی از مهمترین جنبه های زندگی هر فرد است. کیفیت تربیت در خانواده،آینده فرزندان را تعریف می کند و محیط خانواده بخشی از هویت کودک میشود.از این رو ضروری است که اهمیت خانواده را در میان فرزندان نهادینه شود. دوستان می آیند و می روند، اما خانواده تنها چیزی است که آنها در زندگی خواهند داشت.

بنابراین خانواده نقش بسزایی در تقویت پیوند بین خواهر و برادر و همچنین بین هر یک از والدین و فرزندان دارد. تربیت خوب خانواده، سرمایه گذاری آینده فرزندان است که در نسل های بعدی نیز موثرخواهند بود. این موضوع تضمین می‌کند که خانواده‌های دارای تربیت خوب، سهم قابل توجهی در کارهای توسعه دارند.

اهمیت نیروی انسانی داوطلب

البته  حضور مردم به صورت داوطلبانه در کارهای توسعه نیز فوق العاده قابل توجه است. با این وضعیت ، داوطلبان رگ حیات برخی وزارتخانه ها و سازمان های محلی هستند. داوطلب کسی است که آزادانه زمان، تلاش و ظرفیتهایش را در اختیار دیگران قرار می دهد و هیچ انتظاری در عوض ندارد. داوطلبان ذهنی باز دارند، مایلند خرد آموخته شده از دیگران را بپذیرند و همچنین اجازه دهند تجربه داوطلبانه به رشد درونی شخصی منجر شود. داوطلبان به اهمیت زمان و مهربانی پی می برند. این مهم ترین سهم داوطلبان در توسعه جامعه است.

به همین جهت روشن است که مردم ونیروی انسانی نقش مهمی در توسعه کشور و سازمان دارند. همه مشاغل دارای سه منبع اصلی هستند: سرمایه، فیزیکی و انسانی. افراد به عنوان منابع انسانی ؛خودشان  ابزار و قابل استفاده نیستند، زیرا این افراد هستند که منابع را به میزان قابل توجهی کسب و استفاده می کنند و آن را مدیریت می کنند.

از طریق مردم است که این منابع توسعه یافته و مورد استفاده قرار می گیرند. اما عامل انسانی عامل موفقیت و شکست در هر سازمانی است زیرا افراد ورودی و خروجی مهم در یک سازمان هستند. حتی اگر سازمانی با بودجه صفرباشد، اما با وجود افراد مبتکر، مدبر، سخت کوش و صادق شروع به کار کند، از نظر مالی قابل دوام می شود. هیچ سازمانی بهتر یا موفق تر از یک سازمان دارای  افراد مبتکر؛وجود ندارد.

شرکت‌ها و کشورها دررقابتهای جهانی مجبور شده‌اند برای حفظ مزیت  وبرتری رقابتی خود ؛عمدتاً برای منابع انسانی، در توسعه جایگاه ویژه ای در نظر بگیرند. نیروی انسانی تنها منبعی است که رقبا نمی توانند آن را کپی کنند، تنها منبعی است که می تواند .خروجی هایی تولید کند که ارزش آن بیشتر از مجموع اجزای آن باشد.

به طور خلاصه، منابع انسانی تنها منبعی است که می‌تواند برای یک نتیجه نهایی هم افزایی کند یا با هم کار کند یا به نحو مطلوب همکاری کند. منابع انسانی از آنجایی که ترکیب نیروها وتلاش های آن به نام «کار تیمی» می تواند تأثیرات مثبتی بر تولید و ارائه خدمات سازمان وکسب و کار داشته باشد، اهمیت دارد.

توسعه1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برتری نیروی انسانی

پیتر دراکر، نویسنده مشهور مدیریت، زمانی منابع انسانی را تنها منبعی توصیف کرد که می تواند خروجی بیشتر از مجموع اجزای آن داشته باشد. سرمایه (یعنی پول) و فیزیکی (یعنی زیرساخت، ماشین) منابع ثابت هستند و تنها زمانی قابل توجه هستند که بتوان از آنها با نیروی انسانی ترکیبی (منابع انسانی) استفاده کرد. با این حال، منابع انسانی می توانند به تنهایی عمل کرده وتاثیر آنها از مجموع منابع دیگر هم بیشتر باشد. در منابع انسانی، کار مشترک دو یا چند نفر در سازمان وکسب و کار بیشتر از مجموع تأثیرات یا قابلیت های فردی آنها خواهد بود. .مجموع این ویژگی هایی که به آنها اشاره شد،توصیف و تبیین  ماهیت و نقش اساسی  مردم به عنوان منابع انسانی در کار توسعه است.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *