“آژنگ نیوز”:تئاتر در دهه ۴۰ خورشیدی رونق داشت.این نظر را با توجه به آمار موجود درخصوص این هنر قدیمی ایران که در سال ۱۳۴۹ خورشیدی تهیه شده است،میتوان کاملا تایید کرد.تئاتریک هنر کاملا قدیمی است که در ایران باستان رونق گرفته است. البته با ورود اسلام به ایران مدتی این هنر به فراموشی سپرده شد. اما پس از چندی در قالب نمایشهای مذهبی که تعزیه امروزین یکی از نمونه های آن است؛در جامعه ظاهر شد.

نمایش - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس آمار مندرج در جدول بالا دیدار ۷۱۱۴۰۰ نفر در ۶ سالن نمایش در شهر تهران به تماشای تئاتر رفته اند.نکته جالب تر آنکه تنها شهرهای بزرگ تهران رضاییه(ارومیه امروزین)اصفهان،مشهد و آبادان دارای سالن نمایش تئاتر بوده اند.

تئاتربه صورت جدی و سازماندهی شده در سال ۱۳۱۵ در تهران شکل گرفت.در این سال شهرداری تهران کلاس تئاتر شهرداری را تاسیس کرد. مدت دوره دو سال بود.پس از پایان دوره آن ،هنرستان هنرپیشگی به همت افرادی مثل سید علی نصر، دریا بیگی ، رفیع حالیت و فضل الله بایگان تاسیس شد.در سال ۱۳۲۰ خورشیدی فارغ التحصیلان این دوره به همت سید علی نصر تئاتر هنر را در خیابان لاله زار تاسیس کردند که بعدها به نام تئاتر شهر خوانده شد.

در سالهای ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ تئاتر در چهار شیوه در تهران فعال بود.تئاتر دولتی ،تئاتر،دانشگاهی، تئاتر آزاد و تئاتر لاله زاری. مراکز مهم ارائه این تئاترها هم عبارت بودند از:تئاتر ۲۵ شهریور و خانه نمایش که وابسته به وزارت فرهنگ و هنر بودند.همچنین کارگاه نمایش که وابسته به تلویزیون ملی ایران بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *