“آژنگ نیوز”:جری لوئیس کمدین آمریکایی که سبک کمیک بی بند و بارش او را به یکی از محبوب ترین مجریان دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی تبدیل کرد، در چنین روزی در سال ۱۹۲۵ متولد شد.

لوئیس در سن ۱۲ سالگی یک کمدی ساخت که در آن به تقلید از رکوردها پرداخت. او دبیرستان را رها کرد تا تخصص خود را در تئاترهای شهر نیویورک، نمایش های بورلسک و کلوپ های شبانه اجرا کند. او اولین بار در سال ۱۹۴۴ با خواننده دین مارتین آشنا شد و دو سال بعد آنها رسما به یک تیم اجرا تبدیل شدند. روش کار آنها شامل آواز خواندن مارتین، حرکات کمدی لوئیس، و پیوستن این نیروها برای پایانی هیجان انگیز از موسیقی و کمدی بود. اجراهای آنها با استقبال خوب در آتلانتیک سیتی، نیوجرسی، و در کلوپ شبانه کوپاکابانا شهر نیویورک منجر به پیشنهاد کمپانی فیلمسازی پارامونت شد.

لوییس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اولین فیلم آنها، دوست من ایرما (۱۹۴۹)، مارتین و لوئیس را به عنوان ستاره های گیشه معرفی کرد، و فیلم های بعدی دوست من ایرما به غرب می رود و در جنگ با ارتش (هر دو در ۱۹۵۰) به همان اندازه موفق بودند. مارتین و لوئیس به محبوب‌ترین تیم کمدی دهه تبدیل شدند و در ۸ سال در ۱۶ فیلم با یکدیگر بازی کردند.

پس از ساخت فیلم پاردنرها (۱۹۵۶)، مارتین و لوئیس با هم درگیر شدند و شراکت خود را منحل کردند. لوئیس سپس مجموعه‌ای از کمدی‌های انفرادی را آغاز کرد که با مجرم ظریف (۱۹۵۷) شروع شد و اغلب با کارگردان فرانک تاشلین کار کرد. در سال ۱۹۵۹ او قرارداد جدیدی با پارامونت امضا کرد که ۶۰ درصد از سود گیشه را به او داد و به او اجازه داد تا فیلم‌های خودش را بنویسد و کارگردانی کند که با پسر زنگوله (۱۹۶۰) شروع شد.

یکی از متاخر ترین فیلمهای او کدام راه به جبهه؟ (۱۹۷۰) یک کمدی جنگ جهانی دوم بود. او همچنین فیلم معمایی یک بار دیگر (۱۹۷۰) را با بازی پیتر لافورد و سامی دیویس جونیور کارگردانی کرد، تنها فیلمی که لوئیس بدون بازی در آن فقط فیلم را کارگردانی کرد. بعد از کدام راه به جبهه؟، لوئیس حدود ۱۰ سال در فیلم دیگری ظاهر نشد، اگرچه در سال ۱۹۷۲فیلم روزی که دلقک گریه کرد به ایفای نقش پرداخت.

لوییس۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او بعدها نقش مکمل تحسین‌شده‌ای را در «پادشاه کمدی» مارتین اسکورسیزی (۱۹۸۳) ارائه کرد.لوئیس در فرانسه هم مورد ستایش منتقدان قرار گرفت و هم مورد محبوبیت قرار گرفت، جایی که او را به عنوان وارث سنت کاباره‌ای کمدی و کمدی فیزیکی می‌دانستند. او به عنوان یک کارگردان، در آنجا به عنوان یک نویسنده معتبر نیز به خوبی مورد توجه قرار گرفت. لوئیس در سال ۲۰۰۶ به عنوان فرمانده لژیون افتخار معرفی شد. از دیگر افتخارات او می توان به شیر طلایی شغلی از جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۹ و جایزه بشردوستانه ژان هرشولت از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *