“آژنگ نیوز”:سیستم رمز بزرگ لویی چهاردهم تا قرن نوزدهم کدشکنان را گیج کرده بود. در راهروهای مخفی فرانسه قرن هفدهم، یک سیستم رمزنگاری قابل توجه به نام «رمز بزرگ» پدیدار شد که به کد اصلی لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه تبدیل شد. نابغه پشت این رمز مبتکرانه آنتوان و بوناونچر روسیگنول بودند، دو برادر که به دلیل مهارت های استثنایی خود در رمزنگاری شناخته شده بودند. برادران روسیگنول که توسط “پادشاه خورشید” که از سال ۱۶۴۳ تا ۱۷۱۵ بر فرانسه حکومت می کرد، به عنوان رمزنگاران سلطنتی منصوب شدند و برای محافظت از ارتباطات حساس دیپلماتیک و نظامی در برابر چشمان کنجکاو، رمز بزرگ را توسعه دادند.

کد۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برادران روسیگنول که در قرن هفدهم توسط لویی چهاردهم به عنوان رمز شناس سلطنتی منصوب شدند، از خانواده ای بودند که به دلیل مهارت های استثنایی خود در رمزنگاری مشهور بودند. این خانواده اولین بار زمانی مورد توجه خانواده سلطنتی قرار گرفت که یک ریاضیدان جوان به نام روسیگنول موفق شد رمز هوگونو را در طول محاصره رئال مونت در سال ۱۶۲۶ رمزگشایی کند که منجر به تسلیم شدن آنها شد. این امر او را مورد توجه وزیر ارشد لوئی سیزدهم، کاردینال ریشلیو قرار داد، که ارزش رمزنگاران را برای اهداف دیپلماتیک و اطلاعاتی تشخیص داد. بنا بر گزارش ها، لویی سیزدهم در بستر مرگ خود اظهار داشت که روسیگنول “بیش از همه برای مصلحت دولت ضروری است.”

در دوران لویی چهاردهم، آنتوان روسیگنول و پسرش بوناونچر سنت رمزشناسی خانواده را ادامه دادند. آنها اغلب در اتاقی که در کنار اتاق کار پادشاه در ورسای قرار داشت کار می کردند، رمز بزرگ لویی چهاردهم را توسعه دادند. این امر آنها را در موقعیتی بسیار قدرتمند قرار داد و آنچه را که به عنوان کابینه نوآر شناخته شد، اتاق سیاه مشهور فرانسه، که به یک اصطلاح بین المللی برای هر دفتر کد تبدیل شد، اداره می کرد. رمز بزرگ برادران روسیگنول از ترکیبی از عناصر همفونیک (نمادهایی برای همان صدا) و پلی گرافی (چند نماد برای هر حرف) استفاده می کرد و آن را به یک سیستم فوق العاده پیچیده تبدیل می کرد. به جای استفاده از حروف سنتی، کد نمادها و اشکال مختلف را جایگزین صداهای مختلف کرد و لایه‌ای از پیچیدگی را اضافه کرد. این طراحی دقیق، کد را عملاً برای کدشکن‌های معاصر غیرقابل کشف کرد.

کد۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رمز بزرگ برای قرن‌ها، به‌عنوان یک قلعه غیرقابل نفوذ رازداری بود و حتی ماهرترین کدشکن‌ها را گیج می‌کرد. با این حال، این راز در اواخر قرن نوزدهم زمانی که اتین بازیری، افسر ارتش فرانسه با علاقه شدید به رمزنگاری، این چالش را پذیرفت، کشف شدنش شروع شد. پس از سه سال تلاش بی وقفه، بازیری با موفقیت رمز بزرگ را در اوایل دهه ۱۸۹۰ شکست، عملکرد درونی آن را آشکار کرد و اسرار پنهان در الگوهای پیچیده آن را باز کرد. دستاورد او یک لحظه مهم در تاریخ شکستن رمزها بود. شکستن رمز بزرگ دسترسی بی‌سابقه‌ای به ارتباطات محرمانه پادشاهان، دیپلمات‌ها و رهبران نظامی فرانسوی را فراهم کرد. معلوم شد که اطلاعات کشف شده در درک چشم انداز ژئوپلیتیک اروپای قرن هفدهم مفید بوده و روابط ظریف بین قدرت های اروپایی را روشن می کند.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *