“آژنگ نیوز”:کارگردان و نویسنده آمریکایی استنلی کوبریک – که ویژگی‌های فیلم‌های نمادینش سبک بصری باتحرک و رسمی، توجه دقیق به جزئیات و بدبینی منفک و اغلب کنایه‌آمیز است – در چنین روزی در سال ۱۹۹۹میلادی درانگلستان درگذشت.

فیلمهای اسپارتاکوس ،دکتر استرنج لاو، لولیتا ،چشمان کاملا بسته ،پرتقال کوکی، درخشش، ۲۰۰۱ یک اودیسه فضایی از جمله مهمترین فیلمهایی هستند که او کارگردانی کرده است.

استانلی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او با کارگردانان مارتین اسکورسیزی، وودی آلن، فرانسیس فورد کاپولا، استیون اسپیلبرگ، رابرت ردفورد، سیدنی پولاک و جورج لوکاس در تشکیل بنیاد فیلم (مرمت و حفظ فیلم – می ۱۹۹۰) مشارکت داشت. او مردی اهل مطالعه و با دقت بسیار به جزئیات بود. برای پروژه فیلمی که در مورد ناپلئون بناپارت ساخته شده بود، او یکی از دستیارانش را به حضور درکتابفروشی های مختلف واداشت تا هر کتابی را که درباره امپراتور فرانسه پیدا می کرد به دست آورد و با بیش از ۱۰۰ کتاب برگشت. کوبریک همه آنها را خواند و همکارانش را شگفت زده کرد. سطح دقت او هنگام کار بر روی صحنه نبرد، بسیار بالا بود.او حتی یک نقاشی تاریخی از نبرد را بررسی کرد تا بتواند دقیقاً وضعیت آب و هوا را در نقاشی یادداشت کند و مطمئن شود که نبرد را در روزی با الگوهای آب و هوایی مشابه فیلمبرداری می کند.

کوبریک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عاشق پرشور گربه سانان بود، زمانی ۱۶ تا از آنها را در یک نقطه نکه میداشت. او اغلب به گربه‌هایش اجازه می‌داد بعد از اتمام فیلم‌برداری در اطراف اتاق تدوینش دراز بکشند تا زمانی را که در حین کار با آنها از دست داده بود جبران کند.

سرگرمی مورد علاقه کوبریک شطرنج بود و گفته می شد که در آن استاد است. بسیاری از خدمه و بازیگران خود را در پایان، بازنده مسابقات شطرنج با او میدیدند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *