“آژنگ نیوز”:روح بزرگ» گاندی ترور شد. مهاتما گاندی، رهبر هند – که پدر کشورش محسوب می‌شود و در سطح بین‌المللی به خاطر دکترین اعتراض غیرخشونت‌آمیز (ساتیاگراها) برای دستیابی به پیشرفت سیاسی و اجتماعی مورد احترام است – در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی ترور شد.

گاندی مشهورترین پیام آور عدم خشونت قرن بیستم با پایانی خشونت آمیز در زندگی اش روبرو شد.مهاتما در ۱۳ژانویه، در آغاز آخرین روزه‌اش،برای اتحاد همه مردم هند گفت: «مرگ برای من رستگاری باشکوهی خواهد بود، نه اینکه شاهد درمانده‌ای از نابودی هند، هندوئیسم، سیکیسم و اسلام باشم».او همچنین توضیح داد که رویای او این بود که هندوها، سیک ها، پارسی ها، مسیحیان و مسلمانان سراسر هند با هم در دوستانه زندگی کنند.

گاندی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در روز بیستم، گروهی از متعصبان هندو، که از فراخوان های گاندی برای مدارا و صلح متنفر بودند، بمبی را در چند متری او منفجر کردند که هیچ آسیبی نداشت. این اولین تلاش برای جان گاندی نبود، اما او گفت: “اگر قرار است با گلوله یک دیوانه بمیرم، باید لبخند بزنم.” نباید هیچ عصبانیتی در درون من وجود داشته باشد. خدا باید در قلب من و روی لبان من باشد. در ۲۹ژانویه یکی از متعصبان، مردی سی و چند ساله به نام Nathuram Godse، با یک تپانچه خودکار برتا به دهلی بازگشت. حدود ساعت ۵ بعدازظهر روز بعد، گاندی ۷۸ ساله که از روزه داری ضعیف شده بود، در راه رفتن به یک جلسه دعا توسط بزرگوارانش در باغ های خانه بیرلا کمک می شد که Nathuram Godse از میان جمعیت انبوه بیرون آمد. به او تعظیم کرد و سه بار از ناحیه شکم و قفسه سینه به او شلیک کرد. گاندی تقریباً در صورتی که از قاتل خود استقبال می‌کرد، با ژست مرسوم سلام هندوها، دست‌هایش را جلوی صورتش برد و به‌طور مرگبار زخمی شد. برخی گفتند که او فریاد زد: «رام، رام» («خدا، خدا»)، اما برخی دیگر چیزی نشنیدند که او بگوید. در این سردرگمی هیچ تلاشی برای تماس با پزشک یا رساندن مرد در حال مرگ به بیمارستان صورت نگرفت و او در عرض نیم ساعت درگذشت.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *