آژنگ نیوز”: کمونیستها در فرانسه در دهه ۶۰ میلادی فعالیتهای گسترده ای داشتند.البته حزب کمونیست فرانسه از سال ۱۹۲۰ بخشی از صحنه سیاسی فرانسه بوده است و در اواخر جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید.

این حزب در انتخابات پی در پی در پارلمان فرانسه نماینده ای به دست آورد، اما در عین حال اعتصاب را ترویج کرد و با استعمار مخالفت کرد. پیر سمارد، رهبر از ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۸، به دنبال اتحاد حزب با احزاب دیگر بود.

پاریس3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حزب کمونیست فرانسه در سال ۱۹۳۹ با شروع جنگ جهانی دوم ممنوع شد. زیرابا جنگ مخالفت کرد و ممکن است تولید تسلیحات را نیز تخریب کرده باشد. در این زمان رهبر کمونیستها که تهدید به اعدام شده بود به خارج از کشور گریخت.پس از تهاجم آلمان در سال ۱۹۴۰، حزب نتوانست اشغالگران را متقاعد کند که فعالیت های خود را قانونی کنند و ضمن محکوم کردن جنگ به عنوان مبارزه بین امپریالیست ها، شروع به سازماندهی مخالفت با اشغال کرد.

پاریس2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تا زمانی که اشغال آلمان در سال ۱۹۴۴ به پایان رسید، حزب به یک نیروی قدرتمند در بسیاری از مناطق فرانسه تبدیل شده بود. در جریان شورش‌ها و اعتصابات دانشجویی اردیبهشت ۶۸، حزب در حمایت از جنبش‌های دانشجویی انقلابی، از اعتصاب‌ها حمایت کرد.

حزب کمونیست فرانسه تاکنون نیز در قالب فعالیتهای سیاسی چپ گرایانه تاکنون نیز فعال است و نقش مهمی در روی کار آمدن رییس جمهورهای فرانسه را داشته است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *