“آژنگ نیوز”:جنگ خلیج فارس در چنین روزی در سال ۱۹۹۱میلادی با حمله هوایی با حضور ایالات متحده علیه عراق آغاز شد که تا زمان اعلام آتش بس در ۲۸ فوریه ادامه یافت.در حقیقت جنگ خلیج فارس با اشغال کویت توسط عراق در اوت ۱۹۹۰ آغاز شده بود.

تنش ها در خلیج فارس در تابستان ۱۹۹۰شروع شد و عراق لحن ستیزه جویانه فزاینده ای نسبت به کویت و اعضای سلسله خاندان حاکم آن کشور اتخاذ کرد. صدام در ۱۷ ژوئیه یک حمله لفظی تلویزیونی به کویت و امارات متحده عربی به دلیل فراتر رفتن از سهمیه صادرات نفتی که اوپک برای آنها تعیین کرده بود، آغاز کرد. یک روز بعد کویت متهم به سرقت نفت از میدان نفتی الرمیله شد که در مرز بین عراق و کویت قرار دارد. با افزایش انتقادات، مذاکرات بین دو کشور در جده، عربستان سعودی، در ۱ اوت متوقف شد. ساعاتی بعد، در اوایل۲اوت، لشکرهای زرهی عراق علیرغم تضمین های شخصی صدام به رئیس جمهور مصر، به کویت حمله کردند. حسنی مبارک گفت که عراق از توسل به زور برای اعمال ادعاهای خود علیه کویت اجتناب خواهد کرد.

در همین زمان تیم سیاست خارجی بوش یک ائتلاف بین‌المللی بی‌سابقه متشکل از متحدان ناتو و کشورهای خاورمیانه عربستان سعودی، سوریه و مصر را برای مقابله با تجاوزات عراق تشکیل داد. اگرچه روسیه به کمک نظامی متعهد نشد، اما در محکومیت عراق، کشور مشتری دیرینه اش، به ایالات متحده پیوست.

خلیج - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وزارت امور خارجه دیپلماسی را برای کمپین هوایی مؤثر این ائتلاف بزرگ در ژانویه ۱۹۹۱ ترتیب داد، که به دنبال آن «عملیات طوفان صحرا»، یک جنگ زمینی ۱۰۰ ساعته، نیروهای عراقی را از کویت بیرون کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *