“آژنگ نیوز”:اهمیت روایت تاریخ با بهره گیری ازتصویر کاملا درک شده است.امروزه بیشتر کتاب‌های درسی تاریخ و بسیاری از تاریخ‌های دانشگاهی از تصاویر برای نشان دادن تاریخی که می‌گویند استفاده می‌کنند. با این حال، زمانی که ما این کتاب‌ها را در کلاس‌های خود اختصاص می‌دهیم، به ندرت زمانی را صرف کاوش در تصاویر موجود در آنها می‌کنیم و در عوض توجه خود را به محتوای نوشته شده متمرکز می‌کنیم. ما این کار را به دلیل نحوه ارائه تصاویر در بسیاری از متون تاریخی و همچنین به دلیل نحوه آموزش مورخان برای مشاهده تصاویر – به عنوان تصویر تاریخ مکتوب و نه منابع خود تاریخ انجام می دهیم. در چند سال اخیر، تا حدی در پاسخ به آنچه که توسط برخی به عنوان “چرخش بصری” توصیف شده است، مورخان بیشتری هم در تحقیقات و هم در تدریس خود به تصاویر بصری توجه کرده اند. اگرچه متون تاریخی از تصاویر ساکن استفاده می کنند و این تصاویر تنها شیوه ارتباط بصری قبل از قرن بیستم بودند،امروزه اکثر کتاب ها و مقالات در مورد استفاده از رسانه در کلاس درس بر تصاویر متحرک تمرکز دارند. برای مثال، بسیاری از ناشران از سال ۱۹۸۷ میلادی در دنیا برای آموزش تاریخ از فیلم سینمایی و تلویزیونی بهره میگیرند. و اغلب مقالات منتشر شده از سوی آنها در شبکه های مجازی ، بر روی تصاویر متحرک مانند مستندهای تاریخی و فیلم‌های روایی تمرکز دارند.

با استفاده از تصاویر برای آموزش تاریخ برای اغلب افراد تصاویر قابل دسترس تر از منابع مکتوب به نظر می رسند. این افراد تاکید میکنند که تصاویر ،گذشته را قابل دسترس‌تر نشان می‌دهند و به دنیایی که گاه ناملموس به نظر می‌رسد شکل ملموسی می‌دهند.

Argus C3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نکته جالب تر تنوع و گوناگونی تاریخ بصری است. بسیاری از علاقه مندان به تاریخ از رسانه‌های تصویری، از بازی‌های ویدیویی گرفته تا تحقیقات اینترنتی، بهره میگیرند.اگر از تصاویر حتی مثلا یک یا دو (و گاهی چند تصویر دیگر) را تماشا کنیم تجربیات جالبی بدست می آید.این تصاویر شامل تصاویری از نشریات ادواری تأثیرگذار، از جمله نقاشی‌ها، عکس‌ها و نقشه‌ها هستند. وقتی با دقت به تصویر نگاه کنیم. “هر چه بیشتر نگاه کنیم، بیشتر خواهیم دید.” همانطور که افراد تصویر را بررسی می کنند، ایده های آنها اغلب تغییر می کند. حتی درباره کاریکاتورهای سیاسی میتوان تجربیات بسیار زیادی ارایه کرد.در مجموع تمام کسانی که تاریخ را به روایت تصویر مطالعه کرده اند خاطرنشان کردند که از تجزیه و تحلیل این منابع اولیه با جزئیات لذت می‌بردند، «به زیر سطح نگاه می‌کردند» یا «عمیق‌تر به تصویر نگاه می‌کردند».

البته روشن است که در میان تصاویر مربوط به گذشته عکس از اعتبار بیشتری برخوردار است.زیرا واضح است که تصاویر متنوع بیش از بسیاری از منابع اولیه دیگر رونوشت مستقیم تاریخ نیستند. هنگامی که تصاویر ساخته شده به‌جای عکس به‌عنوان مدرک استفاده می‌شوند، واز آنها یا به عنوان شواهد مستند دقیق یا به عنوان تحریف تاریخ مورد استناد قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد برخی از تصاویر، یعنی عکس‌ها، به‌ویژه ادعای قوی در مورد بازنمایی عینی دارند – چیزی که رولان بارت آن را «اثر واقعیت» می‌نامد – در حالی که تصاویر دیگر، مانند نقاشی‌ها، اغلب با شک و تردید دیده می‌شوند.

در هر حال تصاویر در حال حاضر در زندگی همه ما تاثیر گذار است . از آلبوم شخصی بگیریم تا تصاویر مربوط به وقایع بزرگ و کوچک تاریخی.از این رو. با توجه بیشتر به تصاویر موجود در متون تاریخ، استفاده از منابع جدید برای معرفی تصاویر قابل توجه اضافی، و نگاه انتقادی به این رسانه ها، می توانیم بر اساس علایق افراد، مشارکت آنها را در تاریخ تقویت کنیم و به آنها کمک کنیم تاهم نسبت به دنیای گذشته و هم دنیایی که امروز در آن زندگی می کنند آگاه ترشوند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *