“آژنگ نیوز”:کتاب عقل سلیم منتشر شد. در چنین روزی در سال ۱۷۷۶، توماس پین جزوه‌ای ۵۰ صفحه‌ای به نام عقل سلیم منتشر کرد که بیش از ۵۰۰۰۰۰ نسخه در عرض چند ماه فروخت و خواستار جنگ استقلال شد که به انقلاب آمریکا تبدیل شد.

انتشار عقل سلیم توماس پین به اولین رویداد ارتباطات جمعی ویروسی در آمریکا تبدیل شد. حس مشترک اولین نسخه از جزوه پین در سال ۱۷۷۶ تنها چند بلوک از مرکز ملی قانون اساسی کنونی در فیلادلفیا مستعمره‌ای چاپ شد و هنگامی که به خیابان‌های سنگفرش شده اطراف رسید، به معنای کنونی کلمه، در فضای مجازی منتشر شد. عقل سلیم در سه ماه اول ۱۲۰۰۰۰ نسخه فروخت و تا پایان انقلاب ۵۰۰۰۰۰ نسخه فروخته شد. جمعیت تخمینی مستعمرات (بدون احتساب جمعیت آفریقایی-آمریکایی و بومی آمریکا) ۲.۵ میلیون نفر بود. تخمین زده می شود که ۲۰ درصد از استعمارگران دارای یک نسخه از کتابچه انقلابی بودند. در فروش امروزی، بدون احتساب فروش خارج از کشور، این رقم به فروش ۶۰ میلیونی می رسد. تنها تعداد انگشت شماری از کتاب‌ها در دو قرن گذشته بیش از ۶۰ میلیون نسخه فروخته‌اند و آن کتاب‌ها از مزایای انتشارات مدرن و تبلیغات برخوردار بودند.

در مورد عقل سلیم، تبلیغات به معنای واقعی کلمه از طریق دهان به دهان پخش می شد، زیرا مردم جزوه را می خریدند و کلمات را در گوشه خیابان ها و داخل کافه ها ها برای شنیدن بی سوادها فریاد می زدند. پین در انگلستان به دنیا آمد و بزرگ شد و پس از دریافت توصیه نامه از بنجامین فرانکلین، کمی بیش از یک سال در فیلادلفیا بود. او عقل سلیم را به صورت ناشناس منتشر کرد و کلمات ساده آن باعث شد که مستعمرات از انگلستان جدا شوند.

عقل سلیم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برای مثال، پین در توضیح اعتراض خود به سلطنت مشروطه انگلستان می‌گوید: «همانطور که مردی که لایق نیست  و شایسته انتخاب همسر نیست، بنابراین هرگونه تصرف به نفع قانون اساسی فاسد حکومت، ما را از تشخیص یک امر خوب ناتوان می‌کند..» این جزوه یک بحث عمومی را برانگیخت که اکنون بیشتر مستعمره‌نشینان را شامل می‌شد، از جمله کسانی که نمی‌توانستند برخی از استدلال‌های پیچیده‌تر را که برای آزادی ارائه می‌شود بخوانند یا درک کنند. دنباله پین برای عقل سلیم مجموعه ای از جزوات به نام بحران آمریکا بود.

ژنرال جورج واشنگتن اولین جزوه را در اواخر سال ۱۷۷۶برای سربازانش در گذرگاه واشنگتن خواند تا آنها را متقاعد کند تا سربازی خود را افزایش دهند تا بتواند به ترنتون حمله کند. «این زمان هایی است که روح مردان را امتحان می کند: سرباز تابستانی و میهن پرست آفتابی، در این بحران، از خدمت به کشور خود کوتاه می آیند. اما کسی که اکنون ایستاده است، سزاوار محبت و تشکر مرد و زن است. استبداد، مانند جهنم، به آسانی فتح نمی شود. با این حال ما این تسلیت را با خود داریم، که هر چه درگیری سخت تر باشد، پیروزی باشکوه تر است.»

در سال‌های آخر عمر، پین به دلیل نوشته‌هایش در مورد مذهب و نقشش در انقلاب فرانسه به شخصیتی بحث‌برانگیز تبدیل شد. تنها تعداد انگشت شماری از مردم در مراسم تشییع جنازه او در سال ۱۸۰۹ شرکت کردند. پرزیدنت توماس جفرسون به پین در سالهای پایانی زندگی خود اجازه داده بود از فرانسه بازگردد و در سال ۱۸۲۱ درباره نویسنده نوشت. جفرسون می‌گوید: «هیچ نویسنده‌ای در سهولت و آشنایی با سبک، در صراحت بیان، شادی توضیح و زبان ساده و بی ادعا از پین پیشی نگرفته است. او را می توان با دکتر فرانکلین مقایسه کرد. و در واقع برای مدتی اعتقاد بر این بود که عقل سلیم او توسط دکتر فرانکلین نوشته شده بود و با نام عاریه‌ای از پین که از انگلستان با او آمده بود منتشر شد. در آن زمان، انتشار هر بخش از عقل سلیم هنوز در انگلستان جرم بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *