“آژنگ نیوز”:فرانتس بکن‌باوئر یکی از بهترین فوتبالیست‌های تمام دوران شناخته می‌شود، و یکی از سه مردی که به عنوان بازیکن و مربی قهرمان جهان شده بود در سن ۷۸ سالگی درگذشت. بکن باوئر نمادی از فوتبال آلمان است که ۱۰۴ بازی ملی برای آلمان غربی انجام داده است و کاپیتان آنها در جام جهانی ۱۹۷۴ بود او همچنین مربی تیم ملی  آلمان برای بود که با پیروزی برابر آرژانتین قهرمان جام جهانی شد.او همچنین افتخارات متعدد دیگری کسب کرد، از جمله هت تریک در جام های اروپا با بایرن مونیخ در اواسط دهه ۷۰، زمانی که او همچنین شهرت خود را به عنوان مدافع استعدادهای عالی تثبیت کرد، به طوری که به طور گسترده ای به عنوان ” قیصر” شناخته شد.

بمن بایر1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فرانتس بکن باوئر: اسطوره فوتبال آلمان در نقش یک مدافع به عنوان یکی از بهترین فوتبالیست های تمام دوران در نظر گرفته می شد او هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی قهرمان جام جهانی شد. او همچنین به خاطر ایفای نقش خود به عنوان یک سوییپر(مدافع وسطی که در حملات  تیمی نقش داشت .بازی سازی را از عقب زمین شروع میکرد و گاهی گل میزد)مشهور بود او همچنین در پشت خط دفاعی تیمش آماده بود به مهاجمین تیم مقابل فشار آورده و نیز توپهای سرگردان را جمع آوری کرده و یک حمله را شکل بدهد. تا قبل از او چنین مدافعی وجود نداشت. گری لینه کر، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس، با ادای احترام به بکن باوئر، او را “یکی از بزرگان مطلق بازی فوتبال ما” توصیف کرد. او در پستی در توییتر، نوشت: “بسیار متاسفم که فرانتس بکن باوئر درگذشت. قیصر زیباترین فوتبالیستی بود که همه آن اهمیت را با ظرافت و جذابیت به دست آورد..” پیتر شیلتون، دروازه بان سابق تیم ملی انگلیس نیز به ادای احترام پرداخت و نوشت: «خیلی ناراحتم که می شنوم متأسفانه بکن باوئر بزرگ درگذشت. “او بازیکن فوق العاده ای بود که به جایگاهی در سطح جهانی رسید.

بایرن مونیخ – باشگاه دوران کودکی بکن باوئر که در آن بیشتر دوران حرفه ای خود را در داخل و خارج از زمین گذراند – نیز ادای احترام کرد. باشگاه بایرن در پستی نوشت: “دنیای اف سی بایرن دیگر آن چیزی نیست که بود – ناگهان تاریک تر، ساکت تر، فقیرتر. قهرمانان رکورد آلمان سوگوار فرانتس بکن باوئر هستند، قیصر منحصر به فرد، که بدون او باشگاه بایرن هرگز به باشگاه امروزی تبدیل نمی شد.”

بکن باوئر در طول تقریباً دو دهه دوران حرفه ای خود در زمین – بیشتر آن را با بایرن گذراند – مجموعه ای از جام ها از جمله چهار قهرمانی بوندسلیگا و سه جام اروپا را به دست آورد. اما این نمایش هایی در صحنه بین المللی بود که بسیاری از هواداران فوتبال را به یاد خواهند آورد، از جمله قهرمانی اروپا در سال ۱۹۷۲ و جام جهانی با آلمان غربی در سال ۱۹۷۴. او هشت سال قبل از آن، در ومبلی جام ژول ریمه را به سختی از دست داد و انگلیس در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ در وقت اضافه در برابر آلمان به پیروزی رسید.

در جریان آن فینال بود که به بکن باوئر، که هنوز به اوج قدرت خود نرسیده بود، گفته شد که بابی چارلتون، ستاره تیم ملی انگلیس را به تصویر میکشد و این دو تن از بهترین فوتبالیست های جهان را در مقابل هم قرار گرفتند. در نهایت، هر دو استعدادشان چنین بود، که یکدیگر را خنثی کردند و این جف هرست بود که در این بازی نقش آفرینی کرد و با هت تریک به انگلیس کمک کرد تا به یک پیروزی معروف کمک کند. چارلتون بعداً در مورد مسابقه آنها گفت: “پیامی که او [بکن باوئر] فرستاد این بود: “حتی آن را امتحان نکن. بیرون آمدن با من وقتت را تلف می کند.”

بکن بایر6 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بکن باوئر علاوه بر جوایز گروهی، افتخارات شخصی متعددی از جمله دو جایزه بهترین فوتبالیست اروپا (در حال حاضر توپ طلا) را به عنوان مدافع کسب کرد – که در آن زمان و حتی هنوز هم تا به امروز  گرفتن جنین جایزه ای نادر است. او تنها مدافع تاریخ است که دو بار این جایزه را برده است. بکن باوئر همچنین دو بار نایب قهرمان شد و در سال ۱۹۶۶ مقام سوم را به دست آورد – در آن سال توسط دشمن نهایی خود در جام جهانی، چارلتون، شکست خورد.

بکن باوئر پس از آویختن کفش های خود برای آخرین بار – پس از یک دوره کوتاه دوم در ایالات متحده در نیویورک کاسموس – به مدیریت  و مربی گری روی آورد و آلمان غربی را به سوی پیروزی در جام جهانی ۱۹۹۰ هدایت کرد. آلمان در فینال یک بر صفر آرژانتین را شکست داد.

بکن بایر7 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بکن باوئر بعداً مدیریت  در فوتبال را بر عهده گرفت و آلمان غربی را به موفقیت در جام جهانی در سال 1990 هدایت کرد.

او همچنین دو دوره به عنوان سرمربی بایرن حضورداشت و در اولین بار قهرمان بوندسلیگا و در دومین دوره قهرمان جام یوفا شد. بکن‌باوئر پس از کناره‌گیری از فوتبال، وارد کار حرفه‌ای شد، از جمله تهیه گزارش برای Sky Germany، و همچنین نقش‌های اجرایی در بایرن مونیخ و اتحادیه فوتبال آلمان را بر عهده گرفت.

بکن‌باوئر در جریان رقابت موفقیت‌آمیز آلمان در جام جهانی ۲۰۰۶، درگیر جنجال شد و مقامات تحقیقاتی را در مورد اتهامات کلاهبرداری و پولشویی در ارتباط با این پیشنهاد آغاز کردند. او توسط دادستانی کل سوئیس متهم شد که قبل از جام جهانی ۲۰۰۶ مبلغ ۸.۴ میلیون پوند از محمد بن همام، مدیر سابق فیفا قطر دریافت کرده است. بکن باوئر و سه مرد دیگر که در این تحقیقات متهم شدند هرگونه تخلف را انکار کردند و بعداً بدون صدور حکم در سال ۲۰۲۰ با پایان یافتن مدت محدودیت ها  پرونده بسته شد.

بکن باوئر بعداً در فیلمی – با عنوان Der Kaiser – که درباره زندگی او در سال ۲۰۲۲ ساخته شد جاودانه شد.

بکت بایر2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خانواده وی در بیانیه ای ضمن اعلام خبر درگذشت وی گفتند: با اندوه عمیق اعلام می کنیم که همسرم و پدرمان فرانتس بکن باوئر دیروز یکشنبه در حالی که در محاصره خانواده اش بود در خواب درگذشت. ما از شما می خواهیم که بتوانید در سکوت غمگین شوید و از پرسیدن هرگونه سوال خودداری کنید.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *