آژنگ نیوز”:با خود شیفته ها آشنا شوید.زیرا آنان میتوانند در یک جامعه و در مورد روابط انسانی و اجتماعی اختلالات بسیار مهمی بوجود آورند.

خودشیفته بودن نوعی اختلال شخصیت و بروز یک مشکل در وضعیت سلامت وروان است که در آن افراد خود شیفته  به صورت غیرمنطقی احساس بالایی درمورد اهمیت خود دارند،آنها همچنین بیش از حد نیاز به دنبال آن هستند که مردم آنان را تحسین کنند.

اشخاص خود شیفته تظاهر میکنند که ازاعتماد بنفس یرخوردارند اما عملا از ارزش واعتبار و جایگاه  خود مطمئن نیستند و به راحتی از کوچکترین انتقادی ناراحت میشوند.

اختلال شخصیت خودشیفته در بسیاری از زمینه های زندگی مانند روابط، کار،دانشگاه یا مسائل مالی مشکلاتی ایجاد می کند افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفتگی ممکن است به طور کلی ناراضی و ناامید باشند وقتی که به آنها لطف یا تحسین خاصی که معتقدند سزاوار آن هستند داده نمی شود. آنها ممکن است روابط خود را مشکل دار و ناکامل بدانند و سایر افراد از بودن در کنار آنها لذت نبرند. اختلال شخصیت  خود شیفته گی اغلب در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود البته برخی از کودکان ممکن است ویژگی‌های خودشیفتگی را نشان دهند،اما این معمولاً برای سن آنها رایج  است و به این معنی نیست که آنها به اختلال شخصیت خودشیفته گی ادامه خواهند داد.در صورتی که این وضعیت در سالهای بعدی زندگی هم ادامه پیدا کند به عنوان یک اختلال شخصیتی شناخته می شود.

خود شیفته1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نماد بارز اختلال شخصیت خودشیفته  گی شامل رفتار خود محور،متکبرانه،فقدان همدلی وتوجه به افراد دیگر و نیاز مفرط به تحسین است.این طرز فکر و رفتار در هر زمینه ای از زندگی خودشیفته ظاهر می شود: از کار و دوستی گرفته تا روابط خانوادگی و عاطفی.

اما مشکل اصلی این است که  افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفتگی؛در برابر تغییر رفتار خود بسیار مقاوم هستند، حتی زمانی که برای آنها،این نوع رفتار؛مشکل ایجاد کند.به این ترتیب درهنگام بروز مشکلات،تمایل آنها این است که تقصیر را به گردن دیگران بیاندازند.علاوه بر این، آنها به شدت حساس هستند و حتی به کوچکترین توصیه ها،اختلاف نظرها،یا کوچکترین انتقادها که به عنوان حملات شخصی تلقی می شوند،واکنش بدی نشان می دهند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بین ویژگی‌های خودشیفتگی،پرخاشگری وخشونت ارتباط ثابت وجود دارد. بسیاری از انواع پرخاشگری (مانند قلدری فیزیکی یاکلامی) و خشونت با خودشیفتگی در سراسر جهان مرتبط بودند.

اما آنچه که در جهان حاضر اهمیت دارد آن است که امروزه شبکه های اجتماعی از طریق لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها، زمین بازی خودشیفته ها هستند. در نتیجه افراد وحتی گروهها به سمت سطحی‌گرایی حرکت می‌کنند،و حس برتری کاذب در آنهارا تقویت می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پلتفرمی مانند فیس بوک،تمایلات خودشیفتگی را در افراد افزایش می دهد. این افزایش آنلاین خودشیفتگی،عواقب عمیقی در دنیای واقعی دارد. افرادی که دارای ویژگی های خودشیفتگی هستند همیشه بیشتر درگیر مجادلات مختلف اجتماعی بوده اند. شبکه های اجتماعی هم به نوبه خود، این تأثیرات را تشدید کرده‌اند. توانایی فرمان دادن به تعداد زیادی لایک اغلب به عنوان یک شاخص قابل اعتماد از سطح بینش، دانایی! وبرتر بودن یک فرد در نظر گرفته می شود!

بنابر این لازم است که با درک بیشتر در مورد اختلال شخصیت خودشیفته،افراد خودشیفته را در زندگی خود شناسایی کنیم، تا با کسب آگاهی های لازم؛ زندگی  سالم تری را در حوزه اجتماعی خود فراهم کنیم.

یک خودشیفته می تواند افراد را دچار سردرگمی،ناامیدی،عصبانیت، ناراحتی کند.مسئله این است که خود شیفته می تواند یک دوست، یکی از اعضای خانواده، همکار یا همسایه باشد، بنابراین برخورد با آنها می تواند دشوار باشد و فردرا خسته کند. در واقع، تحقیقات  روانشناختی  نشان می‌دهد که ویژگی‌های کلیدی خودشیفتگی، یعنی خود محوری و عدم همدلی با دیگران، اغلب می‌تواند مانع از تعامل خوشایند با افراد خودشیفته‌ شود.از همه بدتر آنکه خود شیفتگی فردی میتواند به خود شیفتگی گروهی تبدیل شود که این دومی؛آسیبی بسیار جدی تر از قبلی بدنبال خواهد داشت.

نویسنده:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *