آژنگ نیوز”:در چنین روزی وایکینگ۱ به سوی مریخ پرتاب شد. فضاپیمای روباتیک ایالات متحده وایکینگ ۱ که برای اکتشاف سطح مریخ ساخته شده است، در همین روز در سال ۱۹۷۵ به فضا پرتاب شد و تقریباً یک سال بعد در Chryse Planitia، یک منطقه دشت مسطح در نیمکره شمالی سیاره فرود آمد.

وایکینگ۱ 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هیچ کس نمی دانست سطح مریخ از نزدیک چگونه به نظر می رسد تا اینکه در سال ۱۹۷۶، زمانی که وایکینگ ۱تصویری از سکوی فرود خود را که روی دشت وسیعی از خاک و سنگ نشسته بود، گرفت.

پس از فرود موفق وایکینگ ۱ وایکینگ ۲ نیز کمتر از یک ماه پس از آن در ۹ سپتامبر ۱۹۷۵ پرتاب شد. فضاپیما ی جدید هم در ۷ آگوست ۱۹۷۶ به مدار رسید و فرودگر در ۳ سپتامبر به زمین نشست.

اما هزینه ماموریت های وایکینگ چقدر بود؟ هزینه ماموریت وایکینگ ها ۱.۰۶میلیارد دلار است که با تعدیل تورم، تقریباً ۷.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ است. وایکینگ همچنان گران‌ترین مأموریت علمی سیاره‌ای روباتیک ناسا در تمام دوران است. بیش از نیمی از هزینه های وایکینگ (۶۱۰ میلیون دلار) صرف توسعه فرودگر شد، در حالی که مدارگردها ۲۱۷ میلیون دلار را تشکیل دادند. عملیات ماموریت تا سال ۱۹۸۲ نزدیک به ۱۰۴ میلیون دلار هزینه داشت.

طول مدت زمان ماموریت واکینگها بر روی مریخ صرفا ۹۰ روز بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *