آژنگ نیوز”:نقش زنان بدکاره در کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲؛انکار ناپذیر است.درکودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، گروهی از زنان بدنام را در سطحی وسیع و ابعادی متفاوت معرفی و مطرح کرد.

رقیه آزادپور(معروف به پروین آژادن قزی)، پری غفاری، الهه اعتضادی، سکینه قاسمی(معروف به پری بلنده) شناخته شده ترین شان بودند.

این زنان حتی از سوی مردانی که با آنان همکاری های اجتماعی و سیاسی داشتند و از این زنان به عنوان ابزاری برای پیشبرد خواست هایشان استفاده می کردند چندتائی روسپی و فاحشه خوانده می شدند، زنان بد کاره ایکه گفته می شد به تحریک شعبان جعفری و تعدادی لات و چاقوکش به خیابان آمده بودند وعربده کشی می کردند که شاه در کشور بماند و مصدق برکنار شود.

نَقل است که برخی از این زنان با درباریان ارتباط داشتند و برای آن ها خانممی بردند و دسته ای دیگر روسپیان شهر نو و خانم رئیس هایی بودند که محمود مسگر( باجناق حسین رمضون یخی) بسیج شان کرده و به خیابان آورده بودشان“.

کودتا زنان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ملکه اعتضادی که از او به عنوان فاحشه دربارینام برده شده است یکی از رهبران حزبی بود که در ۲۶ خرداد سال ۱۳۳۱ با همیاری و همکاری عده ای از کسبه و طوافان میدان بارفروشان، در حدود خیابان مولوی تاسیس شدو اکثرشان نیز از طرفداران طیب و شعبان جعفری بودند.

ملکه اعتضادی ، اداره تظاهرات بر علیه مصدق را برعهده گرفت و تظاهر کنندگان او را روی دست بلند کرده و او در حالی که قاب عکسی از شاه در دست داشت، روی دست مردان با صدای بلند جاوید شاه می گفت.

پروین غفاری، هنرپیشه و آواز خوان و معروف به موطلائی شهر مابود، به گفته خودش با شاه و درباریان ارتباط داشت و ادعا شده است، که مدتی معشوقه شاه بود“.

او نیز از مدافعان رژیم پهلوی بود و در واقعه کودتای ۲۸ مرداد علیه مصدق فعالیت کرد.

سکینه قاسمی(پری بلنده) از زنان تن فروشِ شهرنو، که درمحله قلعه صاحب نفوذ بود نیزعلیه مصدق وارد میدان شده بود.

این زن همراه با رقیه آزادپور، ملکه اعتضادی و پروین غفاری در سازمان دادن تظاهرات های خیابانی علیه دولت ملی دکتر مصدق و پیروزی کودتا ی ۲۸ مرداد نقش داشتند

منبع: کتابزنگی های گود قدرت، نقش سیاسی و اجتماعی جاهل ها و لات ها در تاریخ معاصر ایران” نوشته :مسعود نقره کار

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *