آژنگ نیوز”:بلغارستان اولین آکادمی برای چوپان ها را در تلاش برای حفظ حرفه قدیمی راه اندازی کرد.هدف این موسسه حفظ نژادهای گوسفند و بز نیز خواهد بود .اکنون یک مدرسه رسمی در بلغارستان وجود دارد که می توان به آنجا رفت تا چوپان شدن را بیاموزند. این مدرسه به نام آکادمی برای چوپانان “تودوروی کوشاری” نامیده می شود که از یک آهنگ عامیانه مردمی که متن آن به روح حرفه باستانی می پردازد، الگو برداری شده است. آکادمی در بالای دامنه کوه پیرین، در نزدیکی روستای کوچک Vlahi در جنوب غربی بلغارستان واقع شده است.

این محیط به همان اندازه دورافتاده، ایده‌آل و شبانی است و بنابراین مکان مناسبی برای یادگیری هنر پرورش گوسفند است – به دور از هیاهو و شلوغی دنیای مدرن. اولین کلاس از چوپانان بی‌سابقه متشکل از ۲۰بزرگسال و ۸ کودک است که ثبت‌نام کرده‌اند تا نکات مختلف را در مورد نگه داشتن یک گله را بیاموزند. بلغارها برای سنت های روستایی خود ارزش قائل هستند چوپانی در بلغارستان یک معامله بزرگ بود، کشوری که اقتصاد آن در گذشته عمدتاً مبتنی بر کشاورزی بود و اگرچه این امر در حال تغییر است، سنت‌هایی مانند باغداری و پرورش دام هنوز مورد احترام است.

بلغارستان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با این وجود، این نوع مهارت‌ها در گذشته از پدر به پسر منتقل می‌شد و امروزه حتی اگر بخواهید، یادگیری آن‌ها دشوار است. این همان شکافی است که آکادمی شپردز با ایجاد یک برنامه درسی چوپانی به دنبال پر کردن آن است. هر یک از چهار فصل آموزشی در آکادمی به دانش آموزان کمک می کند تا با تاریخچه نژادهای بومی در کشور، ساخت آغل، چرا و شیردوشی حیوانات، نظافت مراتع و یادگیری شیوه های سنتی در دامپروری آشنا شوند.

با این کار، برگزارکنندگان آکادمی امیدوارند که بتوانند بقای نژادهای گوسفند و بز خود را مانند گوسفند کاراکاچان و بز مو بلند کوهستانی تضمین کنند. به گزارش خبرگزاری بلغارستان، برگزارکنندگان آکادمی خاطرنشان کردند که نژادهای سنتی حیوانات اهلی تنوع زیستی و یک استخر ژنی محلی ارزشمند را فراهم می کنند. این دو نژاد نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم در مناطق کوهستانی در کشور بالکان دارند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *